Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Alliansens digitala fiasko

Publicerad: 15 mars 2010, 14:54

Partisekreterarna för Alliansen presenterade idag en ny hemsida och logga inför valet.
Men när nyfikna besökare skulle gå in och titta så gick det inte att komma in, eftersom sajten kraschade.


Ämnen i artikeln:

Alliansen

– Jag antar att det är för hårt tryck på grund av besökare och uppdateringar vi gör, säger Moderaternas kommunikationschef Per Henriksson.

Hur vet du det?
– Jag gissar.

Vad ska ni göra för att hålla Alliansens hemsida uppe utan störningar i fortsättningen?
– Antar att vi får köpa mera support.

Har ni betalat mycket pengar för den nya hemsidan?
– Den ingår i vår totalsatsning men vi gör den själva.

Stefan Ronge på Deportivo pr-byrå anser att Alliansens lansering är ett bakslag.
– Det ser inte bra ut. Att gå ut så hårt och lansera något som inte fungerar är en mardröm.  Jag har aldrig hört talas om något liknande tidigare. Det är klart att det inte ser bra ut för Alliansen.

Extra jobbigt är det att just under årets valrörelse sätts stort fokus på webben och sociala medier.
– När företag lanserar väldigt efterfrågade tjänster så kan en sajt gå ner eftersom trycket är så stort. Vid dessa fall kan företagen faktiskt försöka kommunicera den kraschade sajten som något positivt. Jag tror att det blir svårt för Alliansen att trovärdigt hävda samma sak, om det inte är så att miljoner svenskar samtidigt intresserat sig för kampanjsajten, säger Stefan Ronge.

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

Alliansen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.