Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

”Annonsörerna har slutat jaga likes”

Publicerad: 27 Februari 2015, 12:25

Drygt 4 av 10 kommer att öka sina investeringar på Facebook.

Enligt byrån Ingagers undersökning ökar företagens investeringar i att synas på Facebook. Men det handlar inte längre om att jaga likes.


Ämnen i artikeln:

IngagerFacebook

Facebook-byrån Ingager har nu släppt sin undersökning Facebookbarometern 2015. I den har 200 svenska företag fått svara på ett antal frågor kring hur de använder det sociala nätverket.

Byrån konstaterar att Facebook har en stor potential som räckviddsmedium med sina 5,2 miljoner aktiva användare i Sverige, men att det fortfarande finns många utmaningar för att lyckas nå ut. I undersökningen uppger 65 procent av de svarande att de är nöjda med resultaten av sin annonsering, medan 35 procent ger tummen ned.

En skillnad jämfört med tidigare år att annonsörer nu verkar ha slutat med att jaga likes som främsta valuta på framgång. Endast tre procent uppger att det är en målsättning under 2015 att få fler gillamarkeringar.

Här är några av resultaten:
• 63% av Sveriges företag har avsatt resurser för att skapa Facebookinnehåll
• 85% kommer att annonsera lika mycket eller mer på Facebook i år jämfört med 2014
• 43% av företagen säger att de ökar på sin annonseringsbudget för Facebook i år
• 85% av företagen är aktiva på Facebook
• 29% är aktiva på den näst största sociala kanalen, Instagram
• 7% har ännu ingen Facebooksida

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

IngagerFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.