Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Webb

ÄNTLIGEN, F&B!

Publicerad: 9 Februari 2009, 16:38

Äntligen! F&B är klar med sitt Sisyfos-projekt. Den egna sajten.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonForsman & Bodenfors

Lättorienterad, enkel och samtidigt en bärare av byråns historia.
F&B:s nya sajt är ett klart steg framåt jämfört den information som mött besökaren senaste åren. I synnerhet det sista som präglats av byggarbetsplats: Vi bygger en ny hemsida,är budskapet som mött besökaren.
Filip Nilsson är byrån creative director och den som får symbolisera den nya sajten

Grattis, hur ska ni fira?
– Det blir en tung middag.

Varför har det tagit så lång tid?
– Vi har hela tiden sagt att vi verkligen vill bygga den sajt som vill ha, men det får inte gå ut över våra andra uppdrag. Vi har helt enkelt haft för mycket att göra. Det är en typ av sajt som handlar om allt vi gjort genom åren, vilket också inneburit att det tagit tid att sammanställa.

Det är alltså det tunga arvet som ställt till det?
– Ja, ha ha. Men vi har också sagt att vi inte vill stressa fram något.

Det skulle ju också kunna tolkas som ni har ni mindre att göra, som en effekt av lågkonjukturen?
– Nej, det har tagit den här tiden eftersom vi gjort jobbet på ”lånad tid.”

Är det inte lite skamligt ändå att Sveriges ledande kommunikationsbyrå tagit så lång tid på sig att få sitt eget ledande kommunikationsverktyg att fungera?
– Jag tycker verkligen inte det. Om vi uppfattat det som skamligt hade vi självklart avsatt tid. Rent tekniskt är sajten dessutom ett ganska avancerat bygge, vilket gjort att jobbet tagit tid.

Vad är den stora skillnaden jämfört med den förra?

– Vi hade en vision om att bygga en sajt på vad vi själva producerar. Ett av kraven var att sajten skulle vara snabb och enkel. Samtidigt ska den rymma mycket.

En av den uppenbara fördelarna är att man möts av en sökfunktion direkt, sajten verkar också väldigt snabb?
– Vi vill som sagt att den ska vara enkel och ge en bra bild av oss, vi har också jobbat mycket att skapa en känsla som stämmer med F&B.  Sedan får andra bedöma om vi lyckats eller inte.
– Jag har själv inte sett en sajt som kan växla mellan olika filmer lika snabbt.

Peter Willebrand


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.