Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Äntligen Polarn o Pyret

Publicerad: 16 mars 2009, 10:25

1976 började Polarn o Pyret göra kläder för barn. Nu tar företaget steget ut på webben. Idag lanseras företegats första e-shop någonsin.


Ämnen i artikeln:

Syrup

33 år har Polarn o Pyret hunnit bli. Nu lanserar barnklädesbutiken den första nätbutiken i företagets historia. Bakom satsningen står Syrup och Brightstep.
– Polarn o Pyret lanserar en svensk och en amerikansk sajt samtidigt. Vi har tagit fram konceptet och designat hela sajten och Brightstep har gjort den tekniska delen, säger Johan Sjöberg, kundansvarig på Syrup.

Syrup har arbetat med sajten sedan i höstas. Idag, måndag, lanseras den.

Vad var viktigt för er?

– Att det skulle vara lätt för kunderna att navigera och att det skulle vara lätt och snabbt att komma till avslut. Målgruppen är stressade småbarnsföräldrar och då var det viktiga faktorer att tänka på. Dessutom skulle produkterna få ta plats. Det blev som en liten godispåse kan man säga.

Enligt Sjöberg har storlekarna fått ta mycket plats på sajten. Kön, som många andra barnbutiker på nätet har som tydlig variabel, har däremot haft en betydligt mindre plats, helt enligt Polarn o Pyrets koncept.
– Man får se plagg som är riktade till båda könen i samma listning. Något man från början tänkt på till sin pojke kanske man till slut köper till sin flicka istället.

Hur har ni tänkt kring design?
– Det finns något självklart i varumärket som vi har velat hålla fast vid. Tillhör man en viss generation så har det hängt med under hela uppväxten. Ränderna, det svart och vita och basen som Polarn o Pyret blivit kända för har vi inte velat mixtra med, den måste finnas med som fundament, säger Johan Sjöberg.

Sajten som lanserades idag är del ett. Redan nu har Syrup flera idéer på gång som ännu inte finns med.
– Vi har tänkt ganska långsiktigt. Den här första e-butiken är ganska basic. Det som behövs för att komma igång och handla finns men vi har tänkt att det ska vara något man kan växa i. Det finns idéer och tankar som ännu inte är förverkligade men som kommer framöver. Till exempel kan det röra sig om vissa sociala funktioner som är ganska självklara att ha med men som inte finns med idag.

PoP

Arbetsgrupp: Syrup:
Johan Sjöberg, kundansvarig, Emil Ovemar, Interaktionsdesigner, Jörgen Jörälv/Fredrik Rödin. Art Directors, Mia Robertsson, Copywriter, Johan Sahlén, Programmering, Maria Segevret/Camilla Nordgren, Produktionsledare

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Syrup

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.