Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

AOL i köpartagen

Publicerad: 29 september 2010, 06:31

Teknikbloggarna slåss om läsarna med skandaler och tabloidjournalistik. Därför köpte AOL Techcrunch.


Klockfrekvenser och databaser räcker inte för att dra läsare till tekniksajter längre.

Nu krävs det skandaler och smaskiga avslöjanden.

Mest tekniktabloid är Gawkerkoncernen pryl- och teknikblogg Gizmodo som i våras kom över en stulen Iphone 4 innan den hade lanserats.

Det slutade med att polisen bröt sig in på Gizmodos redaktion för att hämta hem mobiltelefonen till Apple.

Innan händelsen låg Gizmodo på ungefär samma besökssiffror som AOLs teknikblogg Endgadget, runt 2 miljoner unika besök per månad. Efter Iphone-scoopet mer än fördubblade Gizmodo sina besöksiffror. De sjönk under sommaren men ligger fortfarande kvar på 4 miljoner unika besökare per månad. Medan Endgadget låg kvar på sin gamla nivå.

I går svarade AOL med att köpa upp Techcrunch, en blogg som framför allt skriver om Web 2.0-företag. Så sent som i förra veckan kunde Techcrunch avslöja hur riskkapitalister samverkar för att hålla nere värdet på nya företag.

Det är material som drar läsare.

AOLs köp av Techcrunch är ett led i företags fokusering på att bli innehållsleverantör. Tidigare i har AOL gjort sig av med den brittiska sociala mediesajten Bebo.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.