Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Apple dödar flashbannern

Publicerad: 24 oktober 2013, 11:37

Skärmdump från di.se som visar effekterna av Safaris uppdateringar.

Under onsdagen lanserade Apple sitt nya operativsystem OS X Mavericks. I den uppdaterade versionen av webbläsaren Safari har man lagt till en funktion som får flashbanners att stanna. Förändringen innebär i praktiken att budskapen går förlorade i åtta procent av alla flashbanners.


Ämnen i artikeln:

Apple

I Apples nya operativsystem har webbläsaren Safari fått flera nya uppdateringar. Bland dessa kan nämnas funktionen "Power Save" som enligt Apple själva fungerar på följande sätt:

"Many websites display animations using power-hungry plug-ins that can drain precious battery life. But OS X Mavericks is watching out for you. The new Safari Power Saver feature recognizes the difference between what you came to see and the stuff you probably didn't. If the content is front and center it plays as usual. But if it's off in the margins, Safari Power Saver pauses it. You'll see a static preview, and it won't run until you click to play it."

Bannerboy levererar flashbanners till reklambyråer som DDB Stockholm, Lowe Brindfors, Saatchi & Saatchi, MC Saatchi, North Kingdom, Le Bureau, Åkestam Holst, Great Works, Honesty och King. Men har mer och mer börjat gå över till html. Enligt grundarna har Apple tagit fram ett potent verktyg för att eliminera flashbannern.

– Apple har tagit fram den mest effektiva Flashbanner-dödaren hittills. Texten är tydlig utan att använda just "Flash" och "banner", Erik Hofman-Bang, grundare av Bannerboy till Resumé.

I den uppdaterade versionen av Safari kan Resumé urskilja effekterna på di.se. Här spelar inte en enda annons när sidan öppnas - alla annonser är stilla och budskapen hinner inte påbörjas. Via bannerns "roll-over" kan användarna starta Flash plug-in och spela annonsen. På så sätt har Apple skapat högre trösklar till bannerns budskap.

Bannerboy är exalterade över utvecklingen och ser Apples uppdateringar som ett proaktivt steg som kommer att driva teknikutvecklingen.

– Troligen så kommer detta göra att Flash fasas ut snabbare än vad någon trodde för 48 timmar sedan. Bannern som annonsyta är en alldeles för viktig intäktskälla för Sveriges stora sajter och annonsörer för att dö, säger Erik Hofman-Bang.

I dag har Safari en marknadsandel på strax över 8 procent globalt. Potentiellt kan alltså närmare en tiondel av alla exponeringar bli frysta Flash-banners om alla mac-användare som kör Safari uppdaterar till Mavericks. En uppdatering som är gratis.

– Om man får spekulera skulle man kunna dra slutsatsen att detta är ett större strategiskt steg för att försvaga Googles annonsintäkter. Användarvänlighet och batteri-liv känns mest som bekväma undanflykter i det sammanhanget, säger Erik Olsson grundare av Bannerboy till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.