Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 2 december 2013, 12:13
Apple har gjort flera försök att stoppa dopade siffror i App Store. Men världen över erbjuder företag app-tillverkarna en köpt väg till toppen av nedladdningsrankingen, rapporterar AdWeek.
Den senaste tiden har köpta visningar i Youtube och delningar i sociala medier varit en snackis i reklambranschen. Problemet med säljare som tar betalt för att manipulera populäritetssiffror är sedan länge välbekant för Apple.
Trots att företaget släckte ner verksamheten för flera aktörer som säljer köpta app-installationer erbjuder fortfarande flera annonsnätverk personaliserade kampanjer för ge ett önskat antal installeringar och köpta användarkonton som rankar apparna fördelaktigt.
Att nå toppen i App Store är en nyckel i app-tillverkares framgångssaga. Apple vill själva inte kommentera problemet och vill inte avslöja hur ranking-systemet fungerar. Enligt Tech Crunsh ska Apple ha uppdaterat sin algoritm i somras för att även inbegripa användarnas betyg på apparna.
– Deras algoritm behöver förändras. Det är fortfarande ett mysterium. Du ser två-stjärniga appar på topp-10 och undrar varför. Det finns företag där ute som tar betalt för att ladda ned din app. Det finns bluffmakare där ute, säger Chris DeWolfe, vd på Social Gaming Network till AdWeek.
Att Apple väljer att lämna App Store öppet för manipulering som denna slår hårt mot vissa app-utvecklare. Andra ser kritiken som överdrivet alarmistisk.