Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

”Apples sätt att visa sin makt”

Publicerad: 25 Oktober 2013, 08:12

Andreas Sandin, Dagens Industri

I går frös flashbannern på Di.se för användarna som uppdaterat sin Safari. Enligt tidningens annonsdirektör Andreas Sandin har Apples nya operativsystem marginell betydelse för tidningens annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Andreas SandinDI.seDagens Industri

I går rapporterade Resumé om hur Apples nya operativsystem slår ut flashbannern. I uppdateringen av webbläsaren Safari måste besökarna välja själva om de vill spela upp annonsörernas budskap eller inte.

Under onsdagen stod alla flashbanners stilla på di.se i den uppdaterade versionen av Safari. Men Dagens Industris annonsdirektör Andreas Sandin menar att förändringen har föga betydelse för tidningens annonsörer:

– Enligt vår statistik är det en förhållandevis liten del som berörs. Det är knappt mätbart och ytterst marginella effekter för oss.

Enligt Andreas Sandin ger Dagens Industri understöd till  annonsörerna för att skapa de bästa förutsättningarna av den eventuella förändringen:

– Vi behöver ge våra annonsörer stöd. Det här är Apples sätt att visa sin makt att föra över leverantörerna till html. Men det handlar om en liten del av våra totala annonsörer.

I dag beräknas Safaris marknadsandel ligga på 8 procent. Med andra ord kan potentiellt flashbannern frysa för var tionde användare (under förutsättning att de väljer att uppdatera Safari).

Vad säger du om att Apple har makt att styra utvecklingen av annonsformat?
– Vad ska man man göra mot Apple? Det här är ett resultat av deras krig mot Adobe. Det är bara så det är. De som drabbas hårdast är leverantörerna som snabbt måste gå över till html om de inte redan gjort den omställning.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.