Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

ATG rasar mot Expressens nya travsajt

Publicerad: 12 maj 2009, 13:28

En intressekonflikt som får ATG att slå bakut! Unibet sponsrar Expressens nya sajt travexpressen.se, som lanserats med profiler som samtidigt arbetar för ATG:s Kanal75. – De personer som arbetar för och är avlönade av oss måste välja sida, säger Remy Nilson, vd för ATG.


Ämnen i artikeln:

ATGThomas MattssonExpressen

Remy Nilson.

Det var 6 maj som Expressen presenterade sin nya sajt travsporten.se och räknade upp kända namn som travprofilerna Erik Adielsson, Örjan Kihlström,  Stefan ”Tarzan” Melander och Bengt Adielsson bland medarbetarna på den Unibet-sponsrade sajten.

Det var bara ett problem. Bland dem fanns personer som redan var knutna till Kanal75, ATG:s helägda dotterbolag: bland annat stjärnkusken Erik Adielsson.
Det är ett upplägg som ATG inte accepterar.
– De personer som arbetar för och är avlönade av oss måste välja sida. De kan inte samtidigt jobba för en konkurrent till oss, som inte har för avsikt att betala något till svensk travsport, säger Remy Nilson, vd för ATG.

Han jämför villkoren med andra sporter.
– En fotbollsspelare kan heller inte samtidigt spela för AIK och Djurgården.
Samtidigt understryker Remy Nilson att ATG inte riktat samma krav på andra travprofiler som arbetar för travexpressen.se, och som inte är knutna till Kanal75.
– Det är ett fritt land. De får välja själva om de vill jobba för någon som inte betalar till svensk travsport, konstaterar han kort.  

Niclas Andersson är vd och chefredaktör för Kanal75. Han vill inte kommentera enskilda medarbetares val.
– Jag kan bara konstatera att hittills har ingen av våra medarbetare hoppat av eller sagt upp sig för att börja jobba på någon annan sajt som är finansierade eller drivna av någon konkurrent, säger han.
Bland de medarbetare som i dag syns i Expressen och omfattas av ATG lojalitetskrav räknar han, förutom Erik Aidelsson, upp kusken Lennart Forsgren, travexperten Bengt-Erik ”Professorn” Larsson och programledaren Jessica Almenäs.
– Jag kan förstås inte råda över deras vilja. Men jag tror att de kommer att fortsätta att jobba för oss, säger Niclas Andersson.

Kanal75 fungerar som ett eget produktionsbolag, men under helgsändningarna anlitas OTW Television som produktionsbolag, av bland annat format som Tipslördag i TV4.
Samtidigt fungerar systerbolaget OTW publishing som underleverantör till Expressens spelsidor, av redaktionellt material som enligt Andersson också ska ingå i travsporten.se.
I praktiken skulle alltså även OTW kunna anklagas för dubbla lojaliteter, vilket också Niclas Andersson reagerat på:  
– Jag kan acceptera att OTW låter sina reportrar skriva för Expressen. Däremot kan jag inte acceptera att reportrarna skriver för en aktör som är en direkt konkurrent till oss. Och det har jag självklart framfört till dem. Vi förväntar oss redaktionell exklusivitet inom trav- och galopp. Det tror jag också att OTW förstått.

Thomas Mattsson.

Thomas Mattsson är chefredaktör för Expressen. Han säger att han inte fått några reaktioner från ATG.
– ATG är en viktig kund för Expressen, bland annat med den spelinformation som är mycket viktig för alla medieföretag. Men om de ställer sina medarbetare inför ett ultimatum är det i första hand fråga mellan ATG och dem. Rent generellt är Expressen ett liberalt medieföretag som vill ge så många som möjligt att uttrycka sig. Vi har till och med gått till domstol för att försvara vår rätt att publicera information från utländska spelbolag.
Han understryker att Expressen alltid är noga med att köpa redaktionellt material som ger publiceringsrätt i flera kanaler, allt för att kunna ge kanalerna en unik profil. Det gäller även speljournalistiken från OTW Publishing.
– Men om någon – av något skäl – inte vill medverka i någon av våra kanaler försöker vi så långt det är möjligt att respektera önskemålet. Vi vill ha en bra relation med alla våra underleverantörer, säger han.
Thomas Mattsson tror att det är ett rent missförstånd som gör att ATG uppfattar Travexpressens samarbete med Unibet som en konkurrentkanal.
– Det låter som ATG uppfattar Travexpressen som Unibets sajt, men så är det förstås inte. Vi har full redaktionell integritet även på spelområdet. Om bara ATG hör av sig så ska jag gladeligen reda ut missförståndet. Nu utövar ATG påtryckningar med ett dåligt beslutsunderlag.

Pär Sundberg är vd för OTW.
– Jag har själv inte haft någon kontakt med Niclas Andersson i just det här ärendet och vill av den anledningen inte göra några kommentarer.

Resume.se har sökt Erik Aidelsson och Jessica Almenäs för en kommentar.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

ATGThomas MattssonExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.