Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Auktionsbranschen dammar av kommunikationen

Publicerad: 28 november 2012, 08:17

Grundarna till Barnebys.se

Att bloggar, Twitter och Facebook har blivit ett givet inslag i många branscher, det vet vi. Men det finns fortfarande platser där snabba, digitala medier inte har fått ett fullskaligt genomslag. Auktionsbranschen är ett bra exempel, men nu står den marknaden inför förändring.


Förra året startade Barnebys.se som är en söktjänst för  kvalitetsauktioner. Några av grundarna är Christopher Barnekow, som har  reklambyrån Smith, Christopher Ferreira som stöpte om magasinet Rodeo  till sajten Rodeo.net och antikexperten Pontus Silfverstolpe som har synts i "Antikdeckarna" på TV4.

Syftet var att ge en bredare och snabbare bevakning av auktionsbranschen. Idén föddes när en av grundarna var på jakt efter ett  stilleben och hade svårigheter att få en överblick av auktionshusens  olika utbud. Genom Barnebys.se finns ett 40-tal auktionshus i  Skandinavien tillgängligt för alla.

Nu lanseras även en bloggportal på sajten där man kan läsa om allt från  samtida konst, smycken, vin och kinesiskt porslin. Några av profilerna  som bloggar på Barnebys.se är Carl Jan Granqvist, Pontus Silfverstolpe,  Anna Gremner och Marie-Louise Douglas.

– Med utrymme för flera bloggar hoppas vi på att skapa ett nytt och  fräscht, digitalt format för kvalitativa nyheter och information om  konst-, antik- och auktionsbranschen, något som vi tycker saknas på  marknaden idag, säger vd:n Christofer Ferreira Gomes.

Varför har det inte redan skett en digitalisering av nyhetsflödet i auktionsbranschen?
– Auktionsbranschen har varit sen att bemöta nätpubliken, det är  egentligen de två senaste åren som man på allvar närmat sig kunderna.  Det har funnits ett envist rykte att den traditionella auktionsbesökaren  inte vill gå online. Ett rykte som är begravt sedan ett par år  tillbaka, förklarar grundarna.

Barnebys.se står också inför en lansering i England nu i dagarna.

Blanca Sjöstedt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.