Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

B-Reel världsbäst x 2

Publicerad: 9 januari 2009, 17:13

De låg bakom världens bästa interaktiva kampanj förra året, enligt Creativity. Och de rankas just nu som ett av världens bästa produktionsbolag av Boards Magazine. – 2008 var ett kanonår för oss, säger Anders Wahlquist, vd för B-Reel.


Ämnen i artikeln:

Anders WahlquistB-ReelCreativity

Anders Wahlquist.

Den svenska digitala byråkompetensen förnekar sig inte.
Det är svensk byrårepresentation på tre av de fyra främsta platserna när kreatörernas branschbibel Creativity summerar de bästa interaktiva kampanjerna i världen under 2008, baserat på Creativitys läsare.

Åkestam Holst lägger beslag på tredje platsen med sin könshårsansande Miss Fiffi för RFSU.
B-Reel finns på både första och fjärde plats. Fjärde platsen går till Nokias Somebody Else's Phone Website, som B-Reel gjorde tillsammans med Wieden+Kennedy London

Och den lika uppmärksammade som skrämmande banbrytande kampanjsajten Doritos: Hotel 626, som B-Reel gjorde tillsammans med Goodby & Silverstein, SF, rankas som världens bästa interaktiva kampanj.
– 2008 var ett kanonår för oss, med full fart på New York-kontoret i Soho och en start av Londonkontor i
Shoreditch, som nu är fullt bemannat och kör på finfint, säger Anders Wahlquist, vd för B-Reel.

Under förra året gjorde bolaget 22 webbkampanjer. Åtta av dem fick Favourite website awards, fem av dem under oktober.
– Vi gjorde fem reklamfilmsproduktioner varav en för Hemköp blev en följetong med cirka 20 filmer producerade under året. Dessutom gjorde vi runt 20 Fashion-TV-podcasts åt H & M.

Hur påverkar krisen er, med tanke på att ni jobbar så mycket interanationellt?
– Just nu tuffar allt på som vanligt. Vi märker ännu inget av konjunkturnedgång, men det kommer kanske. Vi jobbar för fullt med projekt för Fallon i London, BBH i New York, Goodby i San Francisco, SMFB i Norge.
 – Vi kör på som tidigare i Sverige men försöker växla upp i New York och London där vi nu är 7-8 personer på respektive ställe. Vi behöver faktiskt bli några till för att kunna ta större och fler projekt.

Världens bästa interactive-kampanjer
1. Doritos: Hotel 626
2. Dove: Waking Up Hannah
3. RFSU: Miss Fiffi
4. Nokia: Somebody Else's Phone Website
5. Palin as President: Website Launch
6. Nintendo Wii: Wario Land - Shake It!
7. CNN: CNN T-Shirts
8. Samsung: The Photographic Adventures of Nick Turpin
9. Getty Images: Moodstream
10. Adobe: Photoshop Express

Källa: Creativity

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.