Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Bannerdödaren

Publicerad: 10 Februari 2009, 14:50

Spelaren Playad ska ta reklamfilmen till nätet – på användarnas villkor. – På vissa sajter, har vi haft en genomsnittlig playrate på upp till 25 procent, säger Tom Sundvik, en av Creative Sections grundare, som tagit fram PlayAd.


Ämnen i artikeln:

Per Rosvall

Det startar som alltid med ett behov – inte sällan ett eget.
För fyra år sedan gick Tom Sundvik och Patrik Andrén ut från Berghs.
Och letade efter en bra tjänst som de kunde hjälpa dem att komma i kontakt med företag som de själva kunde visa upp sina egna arbetsprover.
Det var bara ett problem. De hittade inget. Så de tog saken i egna händer.
– Vi fick idén att skapa Creative Section,ett  mötestorg för både köpare och säljare av reklam och kreativa lösningar. Ett möbelföretag som till exempel vill veta vilket byrå som Ikea använder skulle hitta svaret hos Creative Section eller få hjälp med att komma i kontakt med andra byråer.

I praktiken skulle alltså Creative Section fungera som en agentur. Affärsmodellen vilade på att de som ville finnas med i ”katalogen” betalade en avgift.
Och det funkade. Åtminstone för att ”snurra” en firma på ett par personer.
I dag är runt 600 företag och 1400 enskilda personer knutna till Creative Section.
– De betalar olika mycket, bland annat beroende på omsättning.
Spannet börjar vid hundralappar, medan ett större företag få betala upp till 9000 kronor.

Det är också ur Creative Section som grundarna nu tar sin idé om att sammanföra köpare och säljare ett steg till.
Men nu vill man istället låta reklamen möta konsumenterna.
Dessutom ska det ske på konsumenternas villkor: med en egen filmspelare Playad, som lanseras under eget varumärke.

Tom Sundvik beskriver Playad, som en distributionstjänst, som är lika mycket en teknisk innovation.
Tanken är i korthet att lägga upp Playad som en spelare på olika sajter som visar målgruppanpassad reklamfilm.  
– I filmen ska annonsören också kunna bygga in olika typer av riktade erbjudanden. Om  till exempel spelaren ligger på en resesajt kanske den som klickar  får ett specialerbjudande i form av en rabatt till ett aktuellt resmål. Det blir ett slags trestegsraket, säger Sundvik.  

Spelaren kommer även att ranka filmerna efter popularitet och ge besökarna möjlighet att kommentera innehållet.
– Vi började jobba med det här ungefär när Youtube och svenska Bubblare slog igenom, förklarar Patrik Andrén.
Och villkoren är desamma som för besökarna på Youtube. Det väljer i utbudet.
Det ska med andra ord bli reklam på användarnas villkor – ett sätt att gå förbi den reklamtrötthet som de passiva mediekanalerna odlat fram.
– Vi förhandlar i dag med ett fyrtiotal olika företag och communitys om att lägga upp spelaren på sina sajter. Playahead är ett exempel på ett community som testat, säger Patrik Andrén.

Och intäktsmodellen är enkel: en 50/50 split mellan Creative Section och  sajten som huserar Playad.
– Vi står för full mätbarhet. En besökare måste titta på filmen i minst fem sekunder för att registreras. Vi vet redan att reklamfilm på en sajt fungerar oerhört mycket bättre än till exempel banners, som bara en någon promille klickar. På vissa sajter, har vi haft en genomsnittlig playrate på upp till 25 procent,vilket betyder att var fjärde unika besökare klickar på en reklamfilm, säger Tom Sundvik.
Och det är förstås det argumentet som de ska använda sig av när de nu ger sig ut på rekryteringsjakt.  
De är hoppfulla, trots att många stora annonsörer nu slimmar sina mediebudgets.

Patrik Andrén, Per Rosvall och Tom Sundvik. Foto: Tobias Rydergren

Patrik Andrén hänvisar till en färsk amerikansk undersökning från eMarketer som spår att videoannonsering på nätet når tillväxttal på minst 50 procent de kommande åren och redan nästa år beräknas omsätta 3,4 miljarder dollar.
För en utomstående är lätt att dra paralleller mellan Playad och till exempel Tradedoubler som revolutionerade både medier och bannerannonsering med volymförmedling och utmanande mediebyråerna med sin affärsmodell.
Nu handlar det om rörlig film istället för banners.
– Det vore verkligen förmätet att jämföra sig med Tradedoubler. Det skulle bara riskera att slå tillbaka på oss själv, säger Per Rosvall, Sveriges Mediebyråers avgående vd som går in som vd för och delägare i Creativ Section.

Per Rosvall understryker istället att Playad kommer att jobba nära mediebyråerna som tar allt större andelar av förmedlingen på nätet.
Med Playad öppnar sig ytterligare en mediekanal för den tv-reklam som mediebyråerna redan förmedlar till kanalerna, förklarar han.
– Vi kommer även att erbjuda en mediebyråersättning i linje med den ersättning som TV-kanalerna ger, det vill säga 6 procent om kampanjen bokas av en mediebyrå.

Hur mycket kan ni själva påverka vilka reklamfilmer som används, det är ju även viktigt för er affärsmodell att folk verkligen vill se filmen?
– Vi kan förstås inte gå in styra över hur annonsörerna ska göra sina reklamfilmer, men vi kan förklara villkoren. En reklamfilm som besökarna inte gillar kommer heller inte någon att vilja se. Det är besökarna som avgör vad som är bra eller dåligt. De sätter betyget, säger Per Rosvall.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Per Rosvall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.