Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Billigaste annonsen kostar mest

Publicerad: 18 Maj 2011, 09:02

Svenska Eyetrackshop och analysföretaget BlueCarrot har gjort en undersökning om hur läsarna ser annonser på webbsidor. Resultatet visar att de billigare annonserna blir dyrare – i längden. – De rektangulära annonserna är billigare mätt i kronor men om man räknar hur många som ser dem och hur länge de tittar på dem så blir de nästan fyra gånger så dyra, säger Magnus Linde, undersökningsansvarig på MRC Intl. som står bakom Eyetrackshop, i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

SvD.seExpressen.seDN.seAftonbladet.se

Delar av resultatet från undersökningen.

Studien bygger på en analys av 500 människors ögonrörelser när de besökt mediesajterna Aftonbladet.se, Expressen.se, DN.se och Svd.se.

Resultatet från undersökningen visar att det annonsformat som ligger i sidans högerspalt syns mer än annonserna på sidans topp. Panorama-annonser, som de kallas, är dessutom i många fall dyrare än de annonser som ligger i sidans högerspalt.

– De rektangulära annonserna är billigare mätt i kronor. Men om man räknar hur många som ser dem och hur länge de tittar på dem så blir de nästan fyra gånger så dyra som det större annonsformatet för att uppnå samma visuella effekt. Det väsentliga är att nästan alla har sett de stora annonserna. Det kan stärka medieföretagens argument i prisdiskussioner, säger Magnus Linde i ett pressmeddelande.

Resultatet visar även att en mindre annons som läsaren behövde scrolla för att se syntes betydligt sämre än andra annonser. Annonsen tog längre tid att hitta och läsarna tittade på den kortare tid än andra annonser.

54 procent av läsarna såg scroll-annonsen, jämfört med 73 och 83 procent som såg annonserna i topp på sidorna.

Eyetackshops har bland annat kunder som Google, Schibsted och Bonniers olika mediebolag.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.