Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Blondinbellas storägare tiger om framtiden

Publicerad: 13 Oktober 2008, 12:57

Isabella Löwengrip tar paus från bloggen Blondinbella och från sina cirka 600 000 läsare. Men både hon och storägaren G life tiger om hur situationen påverkar annonsörerna.


Fredrik von Essen. Foto: Anna Pernilla E. Olofsson Hjorth

Bolaget Blondinbella, som registrerades i augusti 2007, ägs till 60 procent av Isabella Löwengrip och till 40 procent av G life. Sajten har det senaste året fått en enorm uppsving och inkomsterna bygger till stor del på annonsintäkter. Nu lägger Isabella Löwengrip tillfälligt ner verksamheten.

Resume.se ringde upp Fredrik von Essen, G lifes grundare och huvudägare samt styrelseledamot i Blondinbella AB, för att få reda på hur annonsörerna drabbas.
– Jag vill inte kommentera hennes framtid.

Hur påverkas ni?
– Det här berör alla delar. Vi har intressen i hennes bolag men just vad hon ska göra och inte göra har vi gemensamt valt att inte prata om.

När fick ni veta hennes beslut?
– Vi för en löpande dialog veckovis.

Hur många annonsörer påverkas?
– Vi har ett antal löpande annonsörer inne på sajten hela tiden men mer än så vill jag inte säga. Ingen ska naturligtvis bli lidande. Mer än så kan jag inte säga hur gärna jag än skulle vilja.

Men även om de inte påverkas direkt så finns det ingen riktigt motsvarighet till henne idag. Hur påverkar det dem?
– Det är sant men bloggfenomenet är fortfarande relativt nytt och man kan aldrig veta hur länge en blogg överlever. Det finns ingen trackrekord eller historik på det. Just nu är hon störst men det finns inget som säger hur den situationen ser ut i morgon. Som annonsör gäller det att ta tillvara på de tillfällen som ges när det dyker upp starka varumärken i bloggsfären, säger Fredrik von Essen. Han tillägger.
– Styrkan i att marknadsföra sig på en blogg ligger enligt mig ganska nära pr. Det liknar området sponsring mer än traditionell annonsering där man utgår på målgrupp. Det är det som är intressant. Isabella är inte bara en person som skriver. Hon har fått lite rockstjärnestatus. Det finns ingen som har fått så mycket media som Blondinbella har fått. Hon är med nästan hela tiden, i princip nästan varje vecka, både i Sverige och utomlands. Det har varit en oerhört fascinerande resa.

Isabella Löwengrip. Foto: Isabelle Ödesjö

Tycker du att annonsörerna har hängt med i utvecklingen?
– Nej jag tror att det finns en eftersläpning vad det gäller styrkan i att förstå värdet av annonsering på och kring en blogg. Pr-byråerna har snappat upp det ganska bra men de traditionella mediebyråerna räknar mer bara exponeringar och räckvidd. De ser inte riktigt i värdet i sig, det vill säga att finnas på en blogg med en människa som påverkar väldigt många andra. Det här området är fortfarande ganska ungt så det finns väldigt lite research på området som stödjer värdet av annonseringen. Enligt mig är det här ren associationsmarknadsföring.

Vad tror du om framtiden?
– Som alltid, när det finns bra case att visa upp förstår andra lättare. Vi har märkt av att direktkunder är snabbare på att snappa upp det här än kunder som jobbar mot mediebyråer, där det är fler beslut som ska tas innan ett slutgiltigt beslut kan fattas. De som jobbar direkt tror jag förstår det här mer.

Hur lång tid tror du att det tar innan det slagit igenom helt?
– Något år. Om bloggfenomenet ens finns kvar. Man vet verkligen inte vad som kommer att hända. Jämför man med community som till exempel Myspace, som också ökade väldigt snabbt, så tappade det också väldigt efter största hypen. Men bloggandet har hittills bara ökat och dagstidningarna satsar också mycket på bloggar så det känns som att det här är här för att stanna.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.