Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Branschens raketbolag

Publicerad: 17 augusti 2009, 07:19

Vem har sagt att det går dåligt för amerikansk media och marknadskommunikation?
Clickbooth i Florida har haft en tillväxt på 12 654 procent sedan 2005.


Det är entreprenörstidningen Inc. som sammanställt snabbväxarna bland de privata, ej noterade, företagen i USA . De som växer allra snabbast finns företag som jobbar med försäkringar, fastigheter och finansbolag.

Och på femte plats placerar sig Floridabaserade digitala annonsnätverket Clickbooth som ägs av företaget Integraclick. Annonsörerna hos Clickbooth betalar inte för visning eller klick utan för uppsatt mål, cost per action, vilket till exempel kan vara klick som leder till försäljning.

2005 hade företaget en omsättning på 750 000 dollar, tre år senare låg intäkterna på drygt 96 miljoner dollar. Det säger en del om utvecklingen på den amerikanska annonsmarknaden.

I kategorin reklam och media i Inc:s topplista kommer One Technologies, baserat i Dallas, på andra plats. Företaget sysslar bland annat med sökordsoptimering.

Men traditionell media är inte helt förbisprungen. Inc. påpekar att en av de viktigaste faktorerna för att få små amerikanska företag att växa är att synas i The Oprah Winfrey Show.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.