Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Cedergren lämnar AKQA för 180

Publicerad: 24 Januari 2008, 10:12

Martin Cedergren lämnar AKQA i Amsterdam efter knappt nio månader, som exekutiv creative director med ansvar för Nike. Han går till nytt jobb som cd på 180 i samma stad. Cedergren ska bland annat jobba med Adidas.


Foto: Erik Esbjörnsson

Martin Cedergren rekryterades till AKQA i april förra året med uppdrag att bygga upp en ny byrå i Amsterdam. I uppdraget ingick även byråns Europaansavar för Nike.

Det har varit en intensiv höst för Cedergren som bland annat bestått i att rekrytera nya medarbetare och sätta samman team – en tuff uppgift. 

Resume.se kunde i december berätta att Martin Cedergrens första rekrytering, Jonas Sjövall från Forsman & Bodenfors, flyttade hem efter tre månader för att börja jobba som ad på ANR i Göteborg.
En dryg månad senare följer alltså även Martin Cedergren hans exempel, men byter bara adress till 180.

Omnicom-ägda 180 är tillsammans med Wieden & Kennedy de ledande byråerna i Amsterdam.
Byrån jobbar bland annat med globala uppdrag för Sony och Adidas och har senaste året fått flera utmärkelser för sina kampanjer; som till exempel +10 för Adidas.

Martin Cedergren är sedan ett par år en av de högst internationellt rankade svenska kreatörerna. Efter fem år på F&B, och bland annat ett Grand Prix i Cannes för Volvo, tog han steget ut i Europa förra året.

Vad är anledningen till att du och AKQA går skilda vägar efter så kort tid?

– Efter att ha jobbat väldigt hårt i nästan ett år med att etablera AKQA i Amsterdam kändes det vettigt att ställa frågan: Gå vidare till fas två eller tacka ja till 180? Det ska bli skönt att fokusera mer på det kreativa arbetet om dagarna nu och det har varit en väldigt lärorik tid på AKQA. Det stora projektet jag har varit inblandad i kommer ut i slutet på mars. Det ska bli intressant se hur det tas emot då.

När blev du erbjuden jobbet på 180?
– Strax innan jul. Det klickade direkt och sedan har allt gått väldigt fort.

Varför tackade du ja?
– 180 jobbar väldigt integrerat med sina uppdrag och kunder. 180 jobbar faktiskt så nära kund att det nästan känns som man är kund ibland.
– Det är inte heller så mycket hierarki och internpolitik om dagarna. Det läggs mer energi på att jobba fram intressanta lösningar. Byrån håller just nu på att omorganiseras och det finns en perfekt plats för mig i den nya lådan.

Vad ska du göra?
– Jag kommer inledningsvis att jobba med olika produkter och affärsområden för Adidas, i alla tänkbara medier.

Vad säger Nike om att du så snabbt går till en konkurrent?

– Ingen fara, det finns ett gäng folk på byrån som redan jobbat med Nike på Wieden + Kennedy tidigare. Byråvärlden är liten – även i Amsterdam.

Resume.se har sökt 180:s byråledare Chris Mendola för en kommentar.

Läs mer: Jonas Sjövall flyttar hem – går till ANR

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.