Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

"Curators of Sweden" tar Sverige till Twitter-tronen

Publicerad: 15 November 2012, 09:21

"Curators of Sweden" tas upp som ett mönsterexempel i undersökningen

I dag publiceras den andra delen i Burson-Marstellers undersökning "Twiplomacy". I studien kartlägger man hur olika nationer förvaltar sina varumärken på Twitter. Tillsammans med Storbritannien och Israel rankas Sveriges marknadsföring på Twitter högst.


Ämnen i artikeln:

VolontaireCurators of SwedenBurson-Marsteller

Burson Marstellers studie "Twiplomacy" visar att det bara är 9 av 193 av FN:s medlemsländer som äger sitt eget namn på Twitter.

Sverige är bäst i klassen när det kommer till marknadsföring på Twitter tillsammans med @GreatBritain och @Israel.

Volontaires kampanj ”Curators of Sweden”, som bland annat har prisats med en Grand-Prix under årets Cannes Lions, ses som det främsta exemplet på att Sverige är en mönsternation på Twitter.

Projektet där en ny person får twittra från twitterkontot @Sweden varje vecka lanserades i december 2011 och kontot har nu 66 000 följare. Greppet har sedan kopierats av @NewZealand och @Ireland.

Studien visar att hälften av alla länders twitterkonton är registrerade, men används inte. Hälften av de återstående 71 ländernas konton används primärt för att sprida automatiserade länkar till nyheter om landet.

– Det är tydligt att endast ett fåtal regeringar och nationella turistorganisationer har förstått värdet av att marknadsföra sitt land i sociala medier. Att använda Twitter som en kanal i deras kommunikationsmix är en enorm möjlighet med, säger Matthias Lüfkens, ansvarig för affärsområdet digital kommunikation på Burson-Marsteller EMEA.

Bland andra mönsterexempel som lyfts fram i studien är @GreatBritain, en del av kampanjen ’Britain is Great’ som kom ut i mars 2012 för att sätta fingret på allt som är framstående med Storbritannien.

Också @Israel som är Israels officiella twitterkonto och manövreras av utrikesdepartementets digitala ”diplomacy”-grupp. Kontot har drygt 67 000 följare och är Israels regerings huvudkanal på Twitter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.