Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

De spenderade mest på Google

Publicerad: 7 september 2010, 13:25

Mobiloperatören AT&T spenderade överlägset mest pengar på sökord i juni, medan BP ökade sina investeringar dramatiskt. Det visar det interna Google-dokument som Advertising Age har kommit över.


Ämnen i artikeln:

Google

Listan på de som spenderade mest. Källa: Adage.com.

I USA har det sedan länge varit fritt fram att föra budgivning på konkurrenters varumärken på Google. Det kan vara en av anledningarna till de enorma investeringar som företagen gör på sökordsannonsering hos it-jätten.

Enligt statistiken som Advertising age har kommit över lade AT&T över åtta miljoner dollar, eller nästan 60 miljoner kronor, på sökord i juni. Lanseringen av Iphone 4 är en given förklaring. Tvåa ligger reseföretaget Apollo Group med sina 6.6 miljoner.

BP, som tidigare bara lade ut runt 57 000 dollar per månad, pungade ut med 3,6 miljoner dollar i juni. Den självklara förklaringen är oljeläckan i den Mexikanska Gulfen. Ord som ”oil spill”, ”leak”, ”top kill” och ”live feed” köptes upp för betydande summor.

Men i ljuset av att bolaget spenderade runt 100 miljoner dollar totalt på marknadsföring är Google-pengarna bara en liten del av kakan.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.