Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

De tio viktigaste digitala trenderna 2014

Publicerad: 2 Januari 2014, 13:30

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad


Även 2014 leder den mobila revolutionen med tre relaterade punkter på listan. Det finns över 1,5 miljarder smarta telefoner i världen (och mer än 6 miljoner i Sverige) vars användare kontinuerligt använder telefonen för att söka information, utvärdera affärsalternativ och göra affärer. Enligt statistik från Google används mobiltelefoner idag aktivt i 74% av alla köp.

– Den bistra sanningen är att företag som inte har en mobilanpassad webbsajt idag ses som hopplöst gammalmodiga och ointresserade av att göra affärer på kundens villkor, konstaterar Ulf Vanselius, VD på Webbyrån Petra.

2014 kommer följande trender att starkt påverka affärsmöjligheterna enligt Petra:

1. En mobilanpassad webbsajt är ett krav
Var tredje svensk har tillgång till en surfplatta och det finns mer än 6 miljoner smarta telefoner i Sverige. När en mobilanvändare går in på in hemsida vill man inte landa på ett oläsbart frimärke

2. Att synas hos Google allt viktigare
Med än marknadsandel för sök på över 95% i Sverige är Google helt dominerande. Mängden indexerade sidor överskrider 50 miljarder. Det blir allt viktigare att synas och finns du inte bland de 10 första i sökresultatet finns du inte.

3. Sociala media ger dig kunder
Rekommendationer via sociala medier blir allt viktigare. Flertalet av potentiella köpare använder sociala media i sökprocessen medan bara 20% av alla företag använder sociala media strukturerat i marknadsprocessen. Se det som en enorm potential.

4. Mobilanpassa i butiken om du vill sälja mer
Julhandel på nätet slog rekord i december 2013. Undersökningar visar att kunder som har en smart mobil med sig och köper mer även i den fysiska affären. Se till att anpassa din webbsida för att serva dina kunder på plats i butiken.

5. Youtube ger liv åt marknadsföringen
Varje minut laddas det upp åtskilliga timmar ny film till YouTube. 2013 blev året då även de tunga industriprodukterna kom att lanseras via Youtube. Volvo fortsatte med sina påkostade filmer och den senaste filmen med Jean Claude van Damme har visats 70 miljoner gånger. Både dina kunder och Google gillar filmer. Använd YouTube som kanal för att synas, informera och övertyga.

6. Mobilanpassat innehåll för rätt tillfälle
När dina besökare söker information på springande fot istället för från skrivbordet och datorn ställer det helt nya krav på informationen. Fundera på vilken information man vill ha när man är på språng, t ex att hitta närmaste butik, och designa den på rätt sätt.

7. Continous scrolling
Att samla all information på en enda, lång sida är en trend som har fått stor spridning genom att så många använder Facebook och olika nyhetssidor. Trenden har spridit sig till vanliga webbsidor och kommer att få fortsatt spridning under 2014.

8. Den relevanta webben
Använd all den information som besökarna till din webbplats lämnar ifrån sig för att anpassa bilder, budskap och innehåll. Allt från den enklaste anpassning efter geografisk plats till avancerade som förutsäger besökarens beteende. Ge varje besökare en så relevant upplevelse som möjligt.

9. Fokus på konvertering och mätbarhet
Att en e-handelsplats mäter hur många av besökarna som verkligen genomför ett köp är helt naturligt. Nu måste vi definiera nyckeltal och mäta effektiviteten på alla andra sajter, i korthet det som är måletet med sajten – finna leads, serva kunderna, rekrytera, etc.

10. Relevant annonsering på nätet skapar leads
Annonsering på nätet står fortfarande inte i proportion till tiden som tillbringas på internet. Digital annonsering ger unika möjligheter att rikta specifika budskap till specifika målgrupper och nya tekniker som sk re-targeting för att ytterligare effektivisera den digitala annonseringen.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.