Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

"Det förändrar ingenting"

Publicerad: 28 Januari 2010, 08:36

Igår kväll presenterade Apples vd Steve Jobs företaget nästa storsatsning – Ipad. Intresset var enormt. Men frågan är om läsplattan kommer att bli räddningen för mediebolag som får allt svårare att ta betalt för innehåll.


Ämnen i artikeln:

Joakim JardenbergAppleMattias FyreniusIpad

Ipad presenterades av Apple igår.

Joakim Jardenberg. Foto: Resumé

– Det förändrar ingenting (som jag skrev i mina kommentarer idag).
– Det fanns ingen speciell flirt med tidningarna, mer än att New York Times fick ett par minuter på scenen, och det är givetvis helt logiskt. Den här är i första hand ett praktiskt fönster mot internet, och där finns ”tidningarna” redan – i öppen och sund konkurrens med alla andra tjänster, säger Joakim Jardenberg.

Mattias Fyrenius, chef för Nya Medier på TV4, har redan startat arbetet att anpassa TV4 Play för Ipad. Men han är lite oklar över hur affärsmodellen kommer att se ut.
– Vem kommer att kontrollera "itunesbutiken" för film/tv, böcker och tidningar. Inte självklart att det blir Apple. Men det ger branschen en nystart och en möjlighet att från början få in en fungerande betalstruktur. Vilken det blir inte lika självklart.

Mest positiv i enkäten är Walter Naeslund på Honesty.
– Ip  aden representerar ett antal nya use case där du varken behöver bord eller knä för att ratta datorn. Du kan använda den när du står och väntar i en kö, på tunnelbanan, eller bekvämt tillbakalutad i någon kaféfåtölj. Precis som med iPhonen med andra ord. Jämför du med iPhonen så har du plötsligt en fullt användbar skärm och vettig prestanda. Jag tror att detta kommer, precis som Steve Jobs säger, skapa en helt ny kategori. Jag älskar det. Flip!

Den nya prylen från Apple kan bäst förklaras som en uppumpad Iphone, eller Ipod Touch. Den har en tryckkänslig skärm på 9,7 tum. För att visa hur Apple tänker att man ska använda den satt Steve Jobs ner i en fåtölj under början av gårdagens presentation. Det handlar alltså om en produkt man använder för avkoppling. Alla program i den egna affären App-store går att använda på den nya läsplattan och igår släpptes också ett utvecklarpaket så att det går att ta fram nya program som passar den större skärmen.

Mattias Fyrenius.

När det gäller medieföretagen så flirtade Apple mest med bokförlagen. Böcker ska kunna gå att köpa egna affären Ibookstore. Men någon speciell butik finns inte för vare sig magasin eller dagstidningar. Det är det som gör att Joakim Jardenberg är skeptisk till att Ipad kommer förändra speciellt mycjet för medieföretagen.
– Visst, den som vill försöka får såklart göra det. Det finns inget som hindrar NYT att ta betalt för sin app via appstore, och sannolikt inget som hindra Bonnier att börja sälja magasin via antingen bokhandeln eller appstore – men det är inget som Apple lägger särskilt krut på.

Frågan är om Ipad kan komma att ersätta en vanlig laptop. Där är Joakim Jardenberg mer optimistisk.
– Jag blev väldigt glad över att man tar med iWork-sviten över till den nya miljön. Med Keynote på plats finns det faktiskt hopp för att jag kan klara en del av mina +100-resdagar med en iPad som väger hälften så mycket som min Air. Varje gram räknas.
– Mest förundrad är jag över stolen på scenen. Det indikerar för mig att det verkligen inte går att använda plattan på ett vettigt sätt när man står upp. Det bekymrar mig lite. Rent ergonomiskt alltså.

Det flesta av funktionerna var mer eller mindre kända redan innan gårdagens presentation, så den största överraskningen blev nog priset. Den kommer i sex olika varianter med 16, 32 och 64 GB:s minne. Sedan finns den utan eller med möjlighet till 3G-uppkoppling. Prislappen börjar på 499 dollar för den billigaste och 829 dollar för den dyraste. Apple har åtminstone två köpare av Ipad.
– Har påven en rolig mössa? Sover Dolly Parton på rygg? Ja, du fattar..., säger Joakim Jardenberg.
– You bet, säger Mattias Fyrenius.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.