Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

"Det tuffaste man kan göra"

Publicerad: 3 Oktober 2008, 14:32

För drygt ett år sedan träffades Douglas Roos och Patrik Sandberg över en fika. De var rörande överens om att annonsörer som vill använda nätet saknar bra medier. Idag lanserar de sin lösning, Nyheter 24, en nyhetssajt som ska utmana dominanten Aftonbladet.se.


Patrik Sandberg och Douglas Roos.

– Vill du ha räckvidd och impact finns det bara Aftonbladet.se, konstaterar Douglas Roos.

Efter första fikan gick det snabbt. Det blev en espresso-träff till. Sedan bestämde de hur ägandet skulle se ut och började skissa på affärsplanen.
– Det är bara att konstatera att svenskarna älskar att läsa tabloidnyheter på nätet. Expressen är 60 procent större än den största morgontidningen, säger Patrik Sandberg.

De två grundarna var när de träffades i ett läge då det var dags att göra något nytt. Douglas Roos hade sålt Ladbrokes och Patrik Sandberg hade jobbat på Starcom i sju år. Mediebyrån hade under den tiden blivit störst i Sverige.
– Jag är ingen förvaltare. Samtidigt var det inte helt enkelt att ringa hem och berätta att jag tänkte jobba utan lön. Vi hade precis köpt en tomt i Saltsjöbaden, säger Patrik Sandberg.
– Samtidigt är det den typ av entreprenör jag vill jobba med. Man måste våga dra undan mattan för sig själv och jobba med kniven mot strupen, säger Douglas Roos.

I februari blev det klart att sajten fått finansiering. Riskkapitalbolaget Rite Ventures satsar 12 miljoner.
– Det är en perfekt finansiär. De är själva entreprenörer som tjänat ihop sina egna pengar, säger Douglas Roos.

Eric Rosén är sportchef, Aaron Israelson är chefredaktör och Quetzala Blanco är nöjeschef.

Med pengarna på banken var det dags att bygga sajten och börja rekrytera. Sajten är utvecklad internt med hjälp av ett frilansteam. Resume.se har under tiden rapporterat flitigt om de personer som varit aktuella för Nyheter 24. Douglas Roos säger nu att Daniel Berglund på Expressen var en av dem som man förgäves försökte locka över. Istället blev det Aaron Israelsson som blev chefredaktör.
– Han är driven och orädd. Aaron är dessutom väldigt duktig på nätet och är en framgångsrik bloggare, säger Patrik Sandberg.

Nyhetsledningen består i övrigt av Quetzala Blanco, nöjeschef och sportchefen Eric Rosén. Ansvarig utgivare är Patrik Sandberg.

Sajten är till skillnad från många andra nyhetssajter väldigt kort. Man scrollar igenom den snabbt och annonserna tar stor plats.
– Vi vill vara generösa med annonsutrymmet. Vi ska bli ett media för impact och konkurrera med tv, förklarar Patrik Sandberg.

När det gäller journalistiken har de två entreprenörerna en lite annan syn än traditionella publicister. Antalet artiklar är viktigt. Under den månad som sajten har testkörts har redaktionen publicerat runt 200 artiklar per dag. Ibland drog de över den siffran.
– Men då fick vi dra ner på takten. Det blev för många fel, säger Douglas Roos.

Det mest kontroversiella är kanske ändå lönesättningen. Den reporter som skriver artiklar som får många klick för bonus.
– Vi vill att alla ska vara delaktiga i företaget. Vi säljer sidvisningar till annonsörerna och då är det viktigt att man skriver artiklar som folk vill läsa och inte det man själv vill läsa, säger Sandberg.

Redaktionen ska vara bemannad dygnet runt, sju dagar i veckan. Ett stort jobb har lagts ner på att utforma arbetsschemat för den 20 man starka redaktionen. Och det mesta arbetet ska göras från skrivbordsstolen.
– Kontoret är vår huvudarbetsplats. Nätet och telefonen är våra främsta källor.

Under månaderna fram till jul ska både tekniken och journalistiken finslipas. Målet är att nå runt 100 000 unika besökare per vecka vid årsskiftet. Först då kommer också sajten att börja marknadsföras på allvar.
– Det här är den tuffaste man kan göra. Det finns ingen quick fix utan vi har just startat ett uthållighetsrace. Det kan ta tre, fem eller åtta år innan vi blir framgångsrika, men vi ska lyckas, säger Patrik Sandberg.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.