Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Di.se ökar mest

Publicerad: 13 maj 2009, 14:38

Di.se växer snabbast av de största medieföretagens sajter. Det gäller både när man mäter antalet unika besökare och antalet sidvisningar.


Ämnen i artikeln:

Linus PaulssonDagens Industri

Linus Paulsson är chefredaktör på Di.se

Resume.se har jämfört besökstatistiken för de största mediebolagens sajter. Statistiken är hämtat från vecka 17 och 19 i år och 2008.

Den allra ökningen står Di.se för. Antalet unika besökare har ökat med 29 procent, medan sidvisningarna har ökat med 50 procent. En förklaring är givetvis finanskrisen som gett ett stort nyhetstryck för Di.se.
– Vi har haft en enorm utveckling som startade redan innan finanskrisen som höjde intresset för ekonomijournalistik ytterligare i höstas. Det gav såklart extra trafik och vi har lyckats att behålla de allra flesta besökarna som kom till oss då. Förhoppningsvis beror det på att vi har ett utbud som ger de svar läsarna söker. Vi kräver av oss själva att vara heltäckande. Det ska helt enkelt ska räcka med en enda nyhetssajt för ekonomi och allt som hör därtill för läsarna, säger Linus Paulsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Di.se.

Jämför man med värsta konkurrenten E24, som rimligen också borde dragit nytta av finanskrisen, är ökningen betydligt måttligare. De har bara ökat antalet unika besökare med 9 procent och antalet sidvisningar med 2 procent.

Om man ser till räckvidd har TV4 ökat nästan lika mycket som DI.se. Även DN.se ökar kraftigt. Ser man istället till antalet sidvisningar har SVT ökat nästan lika mycket som Di.se. En sannolik förklaring är SVT Play. För Di.se är det måttet det viktigaste.
– Vårt viktigaste redaktionella mått är sidvisningarna som visar aktiviteten och hur väl Di.se är anpassat till de läsarna vi har. Att lura eller locka läsare till en sajt är relativt lätt. Utmaningen är att ha ett material och tjänster som verkligen är användbara för dem. Då kommer de tillbaka och blir trogna. Vi är nästan fem gånger så stora som närmaste konkurrent, och en av landets allra största mediasajter, och det är ett kvitto att redaktionen gör ett kanonjobb, säger Linus Paulsson.

Finanskrisen har lockat många läsare samtidigt som annonsörerna flyr.
– En stark produkt och trafik är ju en förutsättning för att en affär ska finnas överhuvudtaget. Vi är drabbade precis som alla andra och har tvingats till besparingar och att tänka nytt för att hitta nya intäktsmöjligheter och förbättra den befintliga affären genom stenhårt arbete. En klen konjunktur är ingen anledning att inte fortsätta förbättra produkten.

Besöksstatistik vecka 17 +19. Källa: KIA Index

SajtUnika webbläsareSidvisningardi.se29,0%51,9%tv4.se28,5%31,9%dn.se20,1%4,3%svd.se18,1%31,9%svt.se15,9%49,7%expressen.se9,5%-0,4%aftonbladet.se8,7%-6,1%e24.se9,0%2,2%

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.