Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Din El snor reklamidén från 1000 Apor

Publicerad: 18 november 2008, 16:09

Skådespelaren Peter Apelgren spelar en sur taxichaufför i filmklipp på humorsajten 1000 Apor. Nu har han dykt upp i en nästan identisk roll – fast då gör han reklam för Din El.


Peter Apelgren i Din El:s reklamfilm till vänster. Till höger spelar han i "Taxi Göteborg" på 1000 Apor.

– Vi kände till 1000 Apor, men såg inte det som ett problem. Snarare kan det vara en fördel om det finns en medvetenhet om figuren, säger Torbjörn Harnesk, projektledare för Din El på Stark.

Peter Apelgren har gjort en rad filmklipp för 1000 Apor under vinjetten ”Taxi Göteborg”. Han spelar där en taxichaufför med starka åsikter om allt från semlor till vitt vin.

Nu har han fått ett nytt uppdrag för Din El. Men rollen är näst intill identisk. Det rör sig åter om en taxichaufför med starka åsikter. Detta för att få elbolagskunder att tycka till på Din Els hemsida.

– Vi stämde av med Peter Apelgren att figuren var ledig först. Sedan har vi skruvat till figuren ytterligare lite.

Kampanjen kommer att bestå av ett 30-tal filmer. Den hade premiär nu i veckan.
– Vi har redan hunnit få lite respons och de flesta tycker att filmerna är väldigt roliga.

Calle Schulman på 1000 Apor svarar i ett mejl:
  – Det är roligt att vi har lyckats etablera en så bra karaktär. Peter Apelgren är ett geni. Och jag hoppas mycket att kunden Din El fattar att det enbart är Peter som ligger bakom. Stark borde inte ta en spänn för det här så kallade idéarbetet. Vad ska de göra härnäst? Påstå att de ligger bakom Jesus, som det gick så bra för?

Inslagen "Taxi Göteborg" på 1000 Apor (extern länk)

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.