Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 4 oktober 2012, 11:10
SvD.se firade ordentligt när de i våras för för första gången gick om ärkerivalen DN.se, men nu har DN.se återtagit tronen.
I april tidigare i år skedde ett historiskt tronskifte när SvD.se för första gången någonsin gick om ärkerivalen DN.se. Den direkta orsaken till det förklarades vara att SvD:s nya affärsajt Nliv.se, som får draghjälp av Aftonbladet.se, gav mycket trafik till SvD.se.
SvD.se firade det hela med tårta och SvD:s sajtchef Fredric Karén sa då:
– Det kommer säkert att pendla en tid, men sedan hoppas jag att det kommer att stabilisera sig – att vi är störst.
Men nu är inte SvD.se störst längre. Under sommaren låg de och DN.se nära varandra i antal unika besökare. De senaste tre veckorna har dock DN.se dragit i från och siffrorna från Kia Index visar att DN.se vecka 39 hade nästan 200 000 fler unika besökare än svd.se.
– Nu börjar vi närma oss siffrorna SvD hade innan de började slanga trafik från Aftonbladet. Dock har de ju aldrig varit i närheten av oss när det gäller antalet sidvisningar och det har varit viktigt för oss eftersom det visar att vi har innehåll på sajten som läsarna faktiskt tycker är intressant och relevant, säger Anna Åberg, redaktionschef DN.se.
Vad beror omkörningen på tror du?
– Jag kan tänka mig att läsarna på Aftonbladet har börjat lära sig vilka puffar som skickar dem vidare till SvD. Att Aftonbladet lanserat en egen ekonomisajt har säkert med saken att göra också. Det här visar bara det vi har sagt hela tiden, att SvD:s trafikökning bara hängde ihop med puffarna på Aftonbladet och alltså inte att de hittat nya läsare.
Linus Fremin