Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

”Dra nytta av Facebook som marknadsföringsplattform”

Publicerad: 8 November 2012, 09:58

Emma Blom.

Foto: Pressbild.

Facebooks förändringar handlar om att optimera möjligheterna för kommersiella företag att marknadsföra sig via Facebook, vilket i sig är grunden till Facebooks fortsatta överlevnad, skriver Emma Blom, managing director på Patchwork Sweden, i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

PatchworkFacebookEmma Blom

Nästan varje dag kan vi läsa om att Facebook kommer att lansera en ny  tjänst eller en ny design som kommer att förändra användarnas  upplevelse. Nästan alltid får Facebook kritik för det, inte sällan siar  man om slutet för Facebook så som vi känner det idag. Vad många missar  är att förändringarna som görs egentligen har väldigt lite att göra med  själva användarupplevelsen. Syftet är istället att optimera  möjligheterna för kommersiella företag att marknadsföra sig via  Facebook, vilket i sig är grunden till Facebooks fortsatta överlevnad.

Marknadsföring via Facebook har länge varit känt som ett billigt, enkelt  och lättillgängligt alternativ. Detta håller på att förändras, med både  positiva och negativa effekter för företag som vill synas. Positivt för  de som ser sociala medier som ett kostnadseffektivt  marknadsföringsverktyg, negativt för dem som inte gör det.

Det vi ser är en professionalisering av Facebook som  marknadsföringsplattform, och en professionell marknadsföringsplattform  kräver professionella aktörer. Att nå ut via Facebook kommer alltmer att  betraktas som en del i företagets övergripande marknadsföringsstrategi.  Företag som tidigare har betraktat Facebook som ett kostnadsfritt sätt  att nå ut till sina målgrupper måste helt enkelt börja tänka om.

Vad innebär då den här professionaliseringen i praktiken?

Låt oss ta ett exempel. Häromveckan lanserade Facebook vad de kallar en "Reach Generator", som innebär att man tar betalt av företag för att  deras statusuppdatering ska hamna högst upp i nyhetsfeeden hos så många  användare som möjligt. Eftersom lanseringen gick hand i hand med att  Facebook begränsade möjligheten för företag att nå ut med sina  uppdateringar "gratis" skapades svarta rubriker som "Facebook stoppar  uppdateringar om du inte betalar" (SVT Nyheter 24/10 2012). Det vill  säga att man som företag nu skulle bli tvungen att betala för något som  tidigare var gratis. Detta är inte sant och ger en felaktig bild av hur  det egentligen förhåller sig.

Ett företags fansida når i genomsnitt bara 16 procent av sina fans per  uppdatering. Den siffran har bara förändrats marginellt i och med de nya  begränsningarna. Däremot har företag nu möjlighet att köpa sig till  långt större visibilitet än man hade innan. Så ur ett företagsperspektiv  finns det egentligen bara uppsidor med uppdateringen.

Professionaliseringen av Facebook innebär också att det kommer att  ställas högre krav på innehållet på en fansida. Det som många missar är  att även detta kräver kunskap om vilken plattform man egentligen spelar  på. Ett bättre innehåll leder till ett större engagemang, vilket i sin  tur leder till att man når ut till fler fans per statusuppdatering. En  annan effekt är att oseriösa företag som säljer så kallade "likes",  trängs undan. Köpta "likes" skadar snarare ditt varumärke och blir en  mycket kostsam historia eftersom du aldrig kommer att lyckas engagera  köpta eller falska "likes" på en sida och därmed nedprioriteras.

I takt med att Facebook blir alltmer företagsanpassat ökar  exponeringstillfällena. Det är naturligt att det finns ett pris för  detta. Det är också naturligt att det krävs allt mer kunskap för att  framgångsrikt kunna dra nytta av de möjligheter som ges.

Ämnen i artikeln:

PatchworkFacebookEmma Blom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.