Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Dreamteam ska dubbla Chefs trafik

Publicerad: 18 Januari 2013, 10:45

Nya chef.se

På måndag lanseras tidningen Chefs nya hemsida. Intellecta-duon Björn Hedensjö och Jonatan Fried har jobbat med sajten sedan i höstas. Målet är gå från 25 000 till 50 000 besökare under 2013.


Ämnen i artikeln:

ChefBjörn Hedensjö

I somras lämnade Björn Hedensjö jobbet som webbchef på Dagens Nyheter. I  höst har han börjat plugga till psykolog vid sidan har han varit  konsult på Intellecta. I september började han och kollegan Jonatan  Fried, tidigare Fokus, att fila på den nya versionen av chef.se.

Uppgiften var att skapa en renare sajt som ska ge nytta för chefer, sälja tidningens evenemang, vara attraktivare för annonsören och fördubbla trafiken på hemsidan. På måndag lanseras sajten.

– Målet med sajtenär att kunna leverera toppklass vägledning i ledarskap, kurser och evenemang samt att attrahera annonsörer som vill förknippas med beslutsfattare. Vi vill röra oss mot Di:s Veckans Affärer och Affärsvärldens segment. Det är realistiskt om man ser till att vi når en tredjedel av Sveriges chefer, säger Kristofer Steneberg, redaktionschef på Chef till Resumé.

Vad har ni för målsättningar med den nya sajten?
– Vi ska dubbla trafiken. Från 25 000 unika besökare i veckan till 50 0000 under 2013.

Björn Hedensjö och Jonatan Fried satte sig med ett stort strategidokument när de började arbeta. De har haft en löpande dialog med Kristofer Steneberg och Calle Fleur på Chef.

– Sajten har ett bättre annonsformat. Vi har gått ifrån julgranskänslan till flera bättre och innovation grepp när det kommer till annonsformaten. Vi har skapat en panoramalösning som gör annonsören synlig när besökaren scrollar ner, utan att störa läsupplevelsen, säger Björn Hedensjö till Resumé.

Björn Hedensjö har haft uppdraget för Chef som huvudfokus under hösten vid sidan av mindre uppdrag. För formgivningen står Vinh Kha som tidigare arbetat på Doberman.

– Det har varit ett drömuppdrag helhetsmässigt. Uppdrag av det här snittet brukar dra ut på tiden. Men så har det inte varit i det här fallet, säger Björn Hedensjö.

Hur kommer besökarna att märka av skillnaden?
– Chef lyfter fram sina profiler tydligare. Tidningen har en rad profilerade skribenter som inte synts tillräckligt. Vidare så ger Chef väldigt bra vägledning i processer, men har inte varit tillräckligt tydliga i att puffa detta. Navigeringen är förbättrad och det har blivit tydligare hur besökarna ska använda sajten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ChefBjörn Hedensjö

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.