Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

"Du kommer att göra i byxorna"

Publicerad: 16 Oktober 2008, 14:29

Amerikanska snacksjätten Dorito ville återuppväcka sina klassiska smaker lagom till Halloween. Svaret blev ”Doritos Flavor Graveyard”, en kampanjsajt som B-Reel gjort tillsammans med Goodby, Silverstein & Partners. Branschtidningen Creativity rankar den som bästa kampanj i USA just nu.


Läskigt värre på Hotel626.com.

Ett nattöppet hotell, med tretton hemsökta rum.
Det är vad den som väntar den som vågar logga in på Hotel626.com.
Receptionen öppnar först 18.00. Och stänger tolv timmar senare.
Men enligt branschtidningen Creativity kan man överlista öppettiderna genom att ändra tidsinställningen på sin dator.
Bloggare som vågat checka in beskriver upplevelsen som moderna skräckklassikern The Ring möter webben.

Och bloggaren JD Beebe på thenewantisocial.com skriver:
”Du kommer att göra i byxorna! Och säg inte att jag varnade dig!”

Allt sker dessutom i första person, vilket förstärker närvarokänslan.
– Det är riktigt läskigt. Som gäst får man bland annat sjunga vaggvisor i micken, din egen bild smygs in i handlingen och för den som befinner sig i USA ringer telefonen när du minst vill det, säger Anders Wahlquist, vd för B-Reel.

B-Reel har regisserat och filmat allt material i kampanjen. Bolaget har även regisserat sajten, skapat animationer och stått för programmeringen.
– 3D-animationerna är gjorda på ett helt nytt sätt så att man kan panorera och tilta kameravinkeln själv genom hela rörelsen. För att öka skräckkänslan är sajten bara tillgänglig på natten.

Produktionsbolaget B-Reel har framgångsrikt samarbetat med flera byråer på amerikanska marknaden i flera år. Förra året gjorde man bland annat hyllade sajten för tv-serien Tin Man tillsammans med Fallon.Besök sajten här

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.