Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

E24:s chefredaktör stämd för grovt förtal

Publicerad: 11 juni 2010, 18:03

Entreprenören Lars Carlströms juridiska ombud lämnade på fredagen in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt mot ansvarig utgivare Per Lundsjö på affärssajten E24 för grovt förtal. Lars Carlström kräver ett skadestånd på 250 000 kronor för att E24 i en artikel utmålat honom som en brottslig person. Något som fått allvarliga konsekvenser för hans affärsverksamhet.


Per Lundsjö, ansvarig utgivare på E24.

- Publiceringen har medfört en ekonomisk skada på två miljoner kronor i förlorade intäkter, skriver hans ombud Juristhuset Lawhouse Advokatfirman Sjöström AB i stämningsansökan.

Lars Carlström har efter publiceringen helt betagits varje möjlighet att försörja sig, enligt ombudet.

I en artikel publicerad den 11 januari i år på affärssajten E24 kallades Carlström bland annat för en "häktad och dömd riksbekant skogsklippare" . Rubriken löd: "Dömd ekobrottsling frontar Geniis bud på Saab".

Tidningen påstod, skriver ombudet, att han dömts i tingsrätten för bland annat bolagsplundring vilket inte var sant. E24 ska också ha skrivit att Lars Carlström köpt upp skog i stor omfattning, det stämde heller inte.

E24 påstod att åklagaren fruktade att han skulle fly landet, att han greps av polis i Umeå och att de fann honom gömd i en garderob och begärde honom häktad. Det var heller inte korrekt.

Lars Carlström uppmärksammades då han ledde ett konsortium som ville köpa Saab Automobile. Flera medier skrev om detta, bland annat E24.

- Den massmediala bevakningen av detta kapitalstarka konsortium blev en viktig del i spelet om Saab Automobile som resulterade i starka påtryckningar på General Motors, skriver ombudet. Artikeln om Carlström i E24 kom tyvärr att äventyra hela den så kallade Saab-affären.

E24 utpekade Lars Carlström som "ekobrottsling", en person som vanemässigt begår brott och syftade på gärningar begångna för 15-17 år sedan. Hovrätten dömde Carlström till 60 timmars samhällstjänst för skattebedrägeri men ogillade merparten av tingsrättsdomarna, bland annat näringsförbud, grov oredlighet mot borgenär och bokföringsbrott.

Publiceringen på E24 fick ett stort massmedialt genomslag och skadade Carlströms affärsverksamhet och kränkte honom och hans familj allvarligt, därför är ett skadeståndsbelopp på 250 000 kronor skäligt, anser ombudet. Uppgifterna, om än i redigerad form, finns fortfarande kvar på E24 och är sökbara på hans namn.

Granskningsnämnden för radio och tv:s beslut den 3 maj styrker också kränkningen, skriver ombudet. Den slog fast att uppgifter i Sveriges Radio Väst om brott av ringa karaktär för över tio år sedan inte hade ett allmänintresse och att de innebar ett intrång i Carlströms privatliv. SR fälldes för inslaget.

Resumé har utan resultat sökt Lars Carlström och Per Lundsjö.

Lilian Andersson

Fakta

Lars Carlström  sitter enligt Bolagsverket som suppleang och ledamot i tolv bolagsstyrelser, han är vd i fastighetsbolagen Evox Avkastning AB och Karlevox AB.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.