Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Efter Räntekartan – nu kommer Väntekartan

Publicerad: 6 December 2012, 06:31

En skärmdump från SvD:s sajt.

I dag lanserar SvD, Norrköpings Tidningar, Corren, Helsingborgs Dagblad och Upsala Nya Tidning tillsammans en helt ny tjänst för alla som reser med kollektivtrafiken: Väntekartan.


Ämnen i artikeln:

Upsala Nya TidningCorrenNorrköpings TidningarHelsingborgs DagbladSvenska Dagbladet

Som vanligt vid denna tid på året slås kollektivtrafiken ut runt om i landet av kraftiga snöfall. Medierna bevakar kaoset som uppstår med livekameror och kunder rasar mot trafikbolagen.

Mot den bakgrunden lanserar SvD, Norrköpings Tidningar, Corren, Helsingborgs Dagblad och Upsala Nya Tidning tillsammans en helt ny tjänst för alla som reser med kollektivtrafiken: Väntekartan.

Syftet med Väntekartan är att skapa en tjänst som hjälper alla kollektivtrafikanter, men som också sätter press på trafikbolagen att bli mer punktliga och serviceinriktade.

– Efter Räntekartan kommer Väntekartan. Stärkta av vår succé med Räntekartan ville vi skapa en tjänst inom ett område, där vi vet att det finns ett stort engagemang och intresse från våra läsare. Trots att många resenärer drabbas av förseningar finns ingen riktigt bra fristående tjänst, där man enkelt kan se exakt var och varför det är stopp i trafiken och också ta del av resenärernas egna berättelser och bilder. Där hoppas vi att Väntekartan ska fylla en viktig funktion, säger Fredric Karén, chef för SvD.se. i en kommentar.

Enligt beräkningar från Trafikanalys kostar förseningarna för de som pendlar till och från arbetet samhället uppemot nio miljarder kronor årligen i förlorad arbetstid bara i storstadsområdena. Om också miljökonsekvenserna räknas in stiger siffran till nästan tolv miljarder kronor.

– Väntekartan har potential att bli Sveriges största realtidsgranskning, där läsarna, resenärerna och pendlarna själva bidrar med material. Att vi är fem mediehus som gör det här tillsammans, och att vi gör det i Sveriges största pendlingsstråk, gör hela projektet ännu mera spännande, säger Anders Nilsson, publisher i mediehuset Norrköpings Tidningar, i en kommentar.

Väntekartan går att nå både via tidningshusens webbsajter och från respektive mobilsajt. Rapportera en försening, skicka en kommentar och/eller en bild gör man enklast från sin mobil.

Väntekartan är producerad i samarbete med konsultföretaget Aducera.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.