Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Egmont köper modebloggen Manolo

Publicerad: 7 maj 2008, 09:05

Egmont Tidskrifter, som även äger King Magazine, stärker sin ställning inom segmentet mode för män genom att köpa Manolo.se av Sydsvenskan. – Vi är klara med manligt mode för den här gången, säger Björn Jeffrey, en av grundarna till bloggen.


Tomas de Souza , Björn Jeffrey och Fredrik Edling. Foto: Adam lundberg.

Modebloggen Manolo.se startade 2005. Ett år senare blev Sydsvenskan majoritetsägare i bolaget. Nu köps hela verksamheten upp av Egmont Tidskrifter. De tre grundarna Tomas de Souza , Fredrik Edling och Björn Jeffrey lämnar därmed bolaget.

– Vi kommer inte längre att skriva det redaktionella materialet på bloggen, men vi kommer att fortsätta med det affärsutvecklande arbetet ett tag till, säger Björn Jeffrey.

Vad innebär ett tag till?
– Ett år ungefär.

Fredrik Jenfjord, marknadsdirektör på Egmont Tidskrifter, säger i ett pressmeddelande att köpet innebär att förlaget nu får en dominerande ställning inom området mode för män på webben.
– Nu kan vi presentera ett mycket attraktivt paket för de annonsörer som vill nå modeintresserade män.

De tre grundarna kommer nu bland annat satsa på deras gemensamma webbyrå Good Old, men kommer även, som Jeffrey sa, att ha kvar en rådgivande roll gentemot Manolo.se. Olof Enckell, som skrivit för bloggen under de senaste två åren, fortsätter som redaktör.

– Manolo har hela tiden varit ett sidoprojekt. Visserligen ett roligt sådant men det har tagit mycket tid. Nu behöver vi satsa på vår egen byrå. Den går bra och vi behöver renodla vår verksamhet, säger Björn Jeffrey.

Hur rika blev ni?
– Det har vi kommit överens om att inte kommentera den prislappen.

Inte heller Sydsvenskan eller Egmont vill i nuläget uppge köpesumman.

För tillfället har de tre grundarna inget annat gemensamt projekt på gång. Jeffrey driver en musikblogg vid sidan av den gemensamma byrån men säger samtidigt att de får se om de kanske gör något mer sidoprojekt ihop i framtiden.

Kommer ni eventuellt att starta en ny modeblogg?
– Nej, det blir i alla fall ingen konkurrerande verksamhet. Vi är klara med manligt mode för den här gången, säger Björn Jeffrey.

Vad har varit bäst hittills med Manolo?
– Läsarresponsen, den har varit oerhörd. Vi har fått hur mycket som helst. Jag tror att vi från början fyllde ett hål som fanns.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.