Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Expressen får ny desktopsajt

Publicerad: 3 November 2015, 12:58

Såhär kan Expressens etta se ut för flera besökare idag.

Foto: Skärmdump

Expressen moderniserar sin desktopsajt för att ge större plats åt framförallt nyhets-tv. Utvecklarna genomför nu mätningar för att se vad som fungerar.


Ämnen i artikeln:

Expressen.se

Besökare på Expressens desktopsajt kan möta en sajt som ser annorlunda ut från en gång till en annan. Desktopsajten håller just nu på att uppdateras med ett modernare formspråk, berättar Klas Granström, redaktionschef digitala medier.

– Utvecklingsavdelningens UX- och designmedarbetare jobbar med flera förändringar och hypoteser. Kvällstidningssajter har en dominerande position i den digitala nyhetsförmedlingen och ett väldigt tydligt formspråk, som är spännande att försöka utveckla, säger han.

Rörligt material får en tydligare plats på startsidan. Och printtidningens förstasida som legat i vänstra hörnet är borta.

– I och med vår stora satsning på tv ska även live-tv och övrigt rörligt utbud få en framskjuten plats på ettan. Vi kommer att ha ett tv-erbjudande 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan, och det måste synas.

Har ni sett någon förändring i trafiksiffror?
– Utvecklingsavdelningen portionerar ut förändringar för att vi ska kunna se vad som ger positiv respektive negativ effekt. Som sagt är vi just nu i ett läge där olika användare får olika sajter och där vi optimerar produkten inför en bredare lansering.

Expressen har under hösten byggt upp sin nya organisation kring TV.
– Vi bygger just nu flera nya studior och installerar ett nytt system för tv-produktion, som när de kommer i bruk kommer att märkas ordentligt.

Expressens etta så som den ser ut idag:

rewr

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Expressen.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.