Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Expressens mystiska mörkning av "succén"

Publicerad: 5 juli 2010, 16:09

Succé – eller? Expressen.se skriver om ”rekord” och ”succé” för egna livesändningen hemma hos Marcus Birro. Men enligt flera av varandra oberoende källor till Resume ska tittartalet vara lågt, runt 2 000. – Tittandet varierar hela tiden, men rekordsiffrorna är flera tiofaldiga gånger större än dem som du spekulerar felaktigt om, säger chefredaktören Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

Marcus BirroFotbolls-VMExpressen

Succé för Birros program, uppger Expressen. Men tidningen vill inte avslöja några tittarsiffror. (Skärmdump från Expressen.se)

”Succén fortsätter med Marcus Birros VM-livesändningar” så skriver Expressen, efter att i förra veckan rapporterat om en ”rekordstor” publik.

Men Expressen vill inte uppge några som tittarsiffror.

Expressens chefredaktör, Thomas Mattsson:

– Vi anger aldrig specifika tittar-, besöks- eller upplagetal. Webb-tv-tittande och sajttrafik anges veckovis på KIA Index och upplagan redovisas månadsvis.

Vi har uppgifter från flera av varandra oberoende källor om låg trafik, runt 2 000 tittare. Eftersom det är live kan man jämföra det med Nyheter24:s ”Bella&Tyra Show" som hade 90 000 tittare live. Varför skriver ni att det är succé för Birros program?
– Tittandet varierar hela tiden, men rekordsiffrorna är flera tiofaldiga gånger större än dem som du spekulerar felaktigt om.

Så vad är då siffrorna enligt dig?
– Överraskande bra, de har ökat successivt och visar att Expressen TV:s satsningar på direktsändningar är uppskattade. De siffror som du nämner är lyckligtvis helt felaktiga…

Förtydligande: Live-tv med Marcus Birro och "Nattsudd med Birro" är två skilda program, något som i första editionen av denna artikel möjligen inte framgick. Expressen vägrar dock att släppa tittarsiffror till något av programmen

Marcus Birro kommenterar via mail:
– Jag är extremt glad och stolt över de fantastiska sifforna som vi uppnått under VM. Det började som en lös tanke och har utvecklats till en fantastisk tevegrej. Att helt anspråkslöst sända okomplicerad supporterteve har verkligen gått hem.Tittandet på sändningarna under matcherna har varit mycket, mycket bra.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.