Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Facebook filtrerar nyhetsflödet – gynnar sponsrade inlägg

Publicerad: 16 november 2012, 06:57

Det som många tror är ett ofiltrerat nyhetsflöde i Facebook är i själva verket kraftigt filtrerat. Det visar en ny undersökning, som också pekar på att sponsrade inlägg gynnas av det.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Sedan en tid tillbaka har företag och organisationer kunnat betala för att  deras sidor ska marknadsföras. Men sedan i onsdags kan även  privatpersoner i Sverige betala för att få synligare  statusuppdateringar. Dessa inlägg märks dock som "sponsrade", skriver  SVT.

För några dagar sedan avslöjade tekniksajten TechCrunch att det fanns en  möjlighet att se uppdateringar i nyhetsflödet helt ofiltrerade. Kort  efter sajtens avslöjande tog Facebook bort möjligheten men teknikbloggen  Edgerankchecker hann analysera ett Facebook-flöde.

De kom fram till att det som många har trott var ett mer eller mindre  ofiltrerat nyhetsflöde i själva verket är kraftigt filtrerat, nästan 40  procent av uppdateringarna försvann.

Dessutom lades det till sponsrade uppdateringar så att reklamen nådde  upp till 14 procent av nyhetsflödet, något som Edgerankchecker menar  tyder på att Facebook har ett mål om 20 procent reklam i nyhetsflödet.

En slutsats som dras är att att minska mängden sidor är ett sätt att öka möjligheten att få betalt från sidor som vill synas i nyhetsflöden

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.