Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 4 September 2015, 11:38
Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Foto: Pressbild
Facebook utvecklar ett helt nytt annonsformat för mobilen. En lite grupp annonsörer har fått chansen att testa.
Formatet är contenttungt och ska binda samman befintliga format såsom bildkaruseller och videor till en produkt. Det skriver Re/code.
Annonsen ser ut som ett Facebookinlägg men öppnas i helskärm som fungerar som en miniversion av annonsörens webbplats. Användarna kan klicka sig vidare till en extern webbplats, men annonsinnehållet lagras främst på Facebook.
Facebook arbetar med förläggare och olika varumärken för att generera mer högkvalitativt innehåll, skriver Re/code. Det är också troligt att Facebook kan ta mer betalt för denna typ av annonser som innehåller bilder och videor.
Detta annonsformat testas just nu av en liten grupp annonsörer – bland annat designern Michael Kors, energidrycken Gatorade, onlineshopen Mr Porter och matkedjan Carrefour Spanien. Enligt Re/code kommer annonsformaten att rullas ut långsamt.
Se det nya annonsformatet i filmen här nedan.