Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Facebook testar nytt annonsformat för mobilen

Publicerad: 4 September 2015, 11:38

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Foto: Pressbild

Facebook utvecklar ett helt nytt annonsformat för mobilen. En lite grupp annonsörer har fått chansen att testa.


Ämnen i artikeln:

FacebookAnnonseringMobilAnnonserMobileAnnons

Formatet är contenttungt och ska binda samman befintliga format såsom bildkaruseller och videor till en produkt. Det skriver Re/code.

Annonsen ser ut som ett Facebookinlägg men öppnas i helskärm som fungerar som en miniversion av annonsörens webbplats. Användarna kan klicka sig vidare till en extern webbplats, men annonsinnehållet lagras främst på Facebook.

Facebook arbetar med förläggare och olika varumärken för att generera mer högkvalitativt innehåll, skriver Re/code. Det är också troligt att Facebook kan ta mer betalt för denna typ av annonser som innehåller bilder och videor.

Detta annonsformat testas just nu av en liten grupp annonsörer – bland annat designern Michael Kors, energidrycken Gatorade, onlineshopen Mr Porter och matkedjan Carrefour Spanien. Enligt Re/code kommer annonsformaten att rullas ut långsamt.

Se det nya annonsformatet i filmen här nedan.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.