Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Facebooks nya drag: Premiumtjänst för annonser

Publicerad: 18 september 2015, 11:24

Facebook inför ny premiumtjänst för annonsörer.

Foto: Colourbox

Facebook inför en premie som ger annonsörer full insyn i hur reklamkampanjer verkligen går i nätverket. De har nu anlitat ett mätföretag för att räkna ut viewability.


Varumärken har varit kritiska till att Facebook-användarna faktiskt inte ser annonserna som varumärkena betalar för. Nu ska mediejätten Facebook ändra på detta.

Idag lanseras en valbar funktion som innebär att marknadsförare ska betala för annonsen endast när hela annonsen visas för de som tittar på den. Annonsörerna har tidigare debiterats så snart som en del av annonsen dyker upp på en Facebook-användares skärm.

Enligt Adweek har Facebook ingått avtal med mätningsföretaget Moat som ska kontrollera hur ofta annonsörernas kampanjer syns på Facebook.

WPP-chefen Martin Sorrell tog upp Facebooks viewability under torsdagen då han talade på Dmexco i Köln, Tyskland.

– Tre sekunder – och 50 procent av onlinevideos är inte lyssnat på med ljud – det är skrattretande. Normerna måste förändras, sa han enligt Adweek.

Alternativet med fullt tittande kommer snart att finnas tillgängligt för kampanjer på Facebook. Det blir troligt så att premiumalternativet kommer vara mest populärt hos kampanjer med 15- och 30-sekunders video, skriver Adweek.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.