Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Fem insikter från året i sociala medier

Publicerad: 19 Januari 2015, 14:52

De sociala medierna förändras snabbt.

Adapt or perish brukar det heta. De svenska varumärken som lyckades bäst i sociala medier under året som gick var de som anpassade sig till de nya förutsättningarna, skriver Patchworks vd Emma Blom i en spaning.


Ämnen i artikeln:

PatchworkTwitterInstagramFacebookEmma Blom

Företag och organisationer som satte sin contentplanering i januari och sen inte var beredda att slänga den i papperskorgen fick tidigt problem. Dramatiska förändringar på flera plattformar skedde tidigt under året och det hade stor inverkan på användarnas beteende såväl som plattformarnas möjligheter för varumärken. Facebook i februari 2014 och Facebook i oktober 2014 är i princip två helt olika plattformar.

De mest värdefulla insikterna anser vi var:

1. Videocontent premieras av Facebook. Kanske den mest konkreta förändringen som skedde i sociala medier under året. De som började ersätta bilder med korta videor kan se tillbaka på sina analysrapporter och konstatera att reach och engagemang låg högt.

2. Organisk reach är trevligt men också något som går stadigt nedåt. Engagemang är inte bara likes, kommentarer och delningar. Det innefattar även videovisningar, länkklick och att driva trafik till andra sociala plattformar. Det har under året pågått en debatt om huruvida organisk reach fortfarande existerar på Facebook eller inte. Den existerar, men blir bara mindre och mindre för varje dag som går, så om man endast jobbar med sitt varumärke utefter organisk reach så har man ständigt uppförsbacke.

3. En framgångsrik sociala medier-närvaro inkluderar flera plattformar och är intimt kopplat till trafikgenerering till sin sajt, app eller annan kanal.

4. Man bör vara lyhörd för nya sociala plattformar. Olika målgrupper finns på olika plattformar, men framför allt på flera plattformar.

5. Det blev under 2014 också tydligare än någonsin att det är användarna som sätter agendan. Plattformarna kommer sedan att anpassa sig efter användarna.

Till syvende och sist handlar det om att anpassa sig till hur den sociala kanalen ser ut och vad användarna vill ta del av, utan att tappa sitt varumärke på vägen. Det enda som är säkert när man jobbar med marknadsföring i sociala medier är att gårdagens sanningar inte behöver vara värda någonting idag.

När vi ser fram emot 2015 så tror vi att svenska varumärken i allt större utsträckning kommer inse att ens sociala medier-strategi inte är en fristående del i verksamheten utan bör vara nära kopplat till övriga marknadsföringsinsatser.

Emma Blom
vd Patchwork Sweden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.