Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Finanskrisen lyfter ekonomisajter

Publicerad: 8 Januari 2009, 19:55

Inget ont som har något gott med sig. Finanskrisen har fått ekonomisajternas besökssiffror att peka uppåt igen. Mest ökar Realtid.se, som fördubblar trafiken efter sommaren.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerJonas Wiwen-NilssonFinanskrisRealtid.se

Jonas Wiwen-Nilsson, vd på Realtid.se

Kurvorna pekar åter uppåt för ekonomisajterna efter vårens ras, som då bland annat förklarades med börsras, tekniska problem och omgörningar.
En sannolik förklaring är att finansiella krisen dominerat nyhetsflödet efter sommaren, vilket också haft en positiv effekt på läsandet.

Många sajter har samtidigt förflyttat redaktionellt fokus från börs till makroekonomi, för att svara mot det ökade allmänintresset.
Läsandet har i snitt ökat 20-25 procent hos många ekonomisajter, visar en sammanställning Kia Index.

Mest uppåt just pekar kurvan just nu hos Realtid.se, som nära nog fördubblat antalet unika besökare efter sommaren och närmat sig 60 000 besökare i veckan.
– Vi upplever att vi stadigt tar marknadsandelar, bland både läsare och annonsörer, säger Jonas Wiwen-Nilsson, vd för Realtid.
– Vi  har under vissa veckor i höst tangerat  Veckan Affärer besöksstatistik.

Ekonomisk har 2008 inte varit lika framgångsrikt för Realtid som dragits med miljonförluster sedan starten. Förra våren sköt ägarna till nytt kapital.
Jonas Wiwen-Nilsson, som fortfarande äger 40 procent i bolaget, räknar också med nytt kapitaltillskott kommande året.
– Men vi har fått in flera stora nya annonsörer under fjärde kvartalet som Volvo, Ford, VW, Eurocard och DB Schenker. Ingen av dessa gick hos våra huvudkonkurrenter.

När kommer ni att gå med vinst?
– Jag är den första att erkänna att det tagit längre tid än beräknat, men som läget är nu hoppas vi på vinst kanske första kvartalet 2010.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.