Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Flera svenska kanaler vill synas på Youtube

Publicerad: 9 april 2008, 13:57

Youtube söker nu flera samarbetspartners i Sverige – inte bara SVT. – Jag har blivit kontaktad av flera svenska kanaler som vill veta under vilka former vi kan samarbeta, säger Patrick Walker, Googles och Youtubes Europachef för videosamarbeten.


Samtidigt som Patrick Walker berömmer SVT för deras framsynthet med SVT Play, vill han inte berätta vilka de andra kanalerna är.
– Men flera av dem har i alla fall förstått att Youtube bara är ytterligare en kanal för dem att distribuera deras innehåll, säger han.

Han berättar att många internationella tv-bolag redan använder Youtube som ett slag verktyg att testa hur användare ser på och sprider deras innehåll.
– Du kan till exempel bryta ned målgrupperna i demografiska mått. Användarna fungerar i praktiken som fokusgrupper.

Youtube planerar även för även för en lokal svensk eller nordisk version. I dag har Youtube 19 sajter som är anpassade till olika länder, nio av dem finns i Europa.
– Vår europeiska marknad växer snabbare än den amerikanska just nu, säger Patrick Walker.

Men svensk version betyder inte att man planerar att öppna ett kontor i Sverige.
– Den svenska marknaden sköter vi från Hamburg, vi kan även sköta den lokala anpassningen därifrån, understryker han.

Den lösningen påminner om den som Google redan använder i Sverige, där en lokal säljorganisation understödjer huvudkontoret i London.
Och Youtubes lokala satsningar är också ett sätta att möta annonsmarknaden.
– De ger annonsörerna möjlighet att välja mellan både lokal och global annonsering.

I länder som Spanien och Portugal har Youtube under senaste året testat olika annonsformat.
Enligt Patrick Walker har användarna tagit emot dem väl:
– Formaten bygger på att användarna själva kan klicka på meddelande som rullar fram som i den nedre delen bildrutan. Då öppnas ett nytt fönster från annonsören.  

Youtube har också skapat ett system för vinstdelning med enskilda användare som bidrar till att kommersiellt utveckla Youtube.
Patrick Walker kallar dem ”superusers”:
– Det finns exempel på personer som tjänat 10 000-tals dollar på att till exempel utveckla applikationer som sprider humorvideor

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.