Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Globalt genomslag för nya Snapchat

Publicerad: 17 september 2015, 09:10

Donald Trump gråter i nya Snapchat.

Foto: Dumbfoundead

Senaste Snapchat-uppdateringen har fått genomslag världen över. Nu kan du spy regnbågar och få hjärtögon. Men betallösningen är oväntad, enligt Snapchat-experten Emma Blom.


Ämnen i artikeln:

Emma BlomSnapchatDonald Trump

Uppdateringarna att hålla reda på är nya selfie-verktyg, köp i appen, samla poäng och troféer och möjligheten att spara ner chattar. Den flitigast använda och mest spridda i sociala medier är ”Lenses” som gör att du kan lägga till flera specialeffekter till foton tagna som en selfie. Du låser upp linserna genom att hålla ned ditt ansikte när kameran riktad mot dig är öppen i appen.

Därifrån finns specialeffekter som regnbågstunga, animerade hjärtögon, förvandlas till gammal och tårar. Snapchat kommer regelbundet att byta ut animationerna i Lenses.

YouTuber’n Dumbfoundead valde att applicera de nya animationerna på republikanernas tv-debatt i onsdags natt. Donald Trump såg till exempel ut att gråta ögonen ur sig. Klippen har fått stor spridning i sociala medier. ”Att titta på debatten med Snapchat-uppdateringarna är mycket mer underhållande!” skrev Dumbfoundead i sociala medier.

Snapchat har även börjat ta betalt för att få visa snaps flera gånger. Snapchattare kan betala runt åtta kronor för att få se tre snaps en gång till. För 25 kronor kan du visa tio snaps ytterligare en gång.

Vad får uppdateringarna för genomslag? Vi frågade Emma Blom, vd på sociala medier-byrån Patchwork.

– Genomslaget med de här animeringarna, eller lenses som det heter har hittills varit enormt. Och intressant att se ur det inte bara är lokalt genomslag på Snapchat utan både Instagram och Facebook är ju helt nerlusat. För marknadsförare skulle man kunna säga att det här är en ännu tydligare signal om att innehåll ska skapas i appen, de har helt enkelt gjort det enklare för användare att skapa ännu bättre innehåll inuti appen. Det torde vara väldigt positivt för marknadsförare, säger Emma Blom till Resumé.

Emma Blom anser samtidigt att uppdateringen om betallösningen och att spara ner chattar är förvånande.

– Både eftersom ingen annan av de stora sociala plattformarna tar betalt av sina användare på det sättet, och också för att hela appen ju bygger på att meddelanden försvinner. Man minns kanske ”världskriget” kring det här med tredjepartslösningar och huruvida Snapchat lagrade konversationer. Nu kan man alltså både spara chattar och spela upp meddelanden flera gånger om innan de försvinner.

Vad innebär det här för annonseringen i Snapchat?
– För kampanjer kommer det innebära ännu roligare innehåll. Jag hoppas ju också att fler varumärken vågar ta steget ut på Snapchat och att man, med anledning av uppmärksamheten detta fått, kan se hur stort det här faktiskt är och håller på att bli.

Emma Blom tipsar marknadschefer om att se hur användarna tar till sig de nya funktionerna.

– Precis som med förändringar av andra sociala plattformar är det väldigt svårt att säga vad de innebär innan användarna fått säga sitt. Det finns många exempel på uppdateringar från sociala plattformar som bara fallit platt för att användarna struntar i dem. Där är mitt tips till varumärken att ta det lite lugnt och titta på hur användarna beter sig, inte vilka lösningar plattformarna erbjuder. Exempel är boka nu-knappar och hashtags på Facebook.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.