Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

"Google är det första riktigt globala mediet"

Publicerad: 14 Januari 2009, 08:24

I somras bildade Publicis Vivaki. Syftet är att driva på den digitala utvecklingen inom mediebyråerna Starcom och Zenith.  Samtidigt hamnade även den digitala byrån Digitas under Vivakis vingar. Resume.se träffade Curt Hecht en av arkitekterna bakom Vivaki.


Ämnen i artikeln:

StarcomZenith MediaDigitasGoogle

Curt Hecht. Foto: Tobias Rydergren

Nu i veckan har Curt Hecht varit i Stockholm för att berätta för anställda om kunder om visionerna och verktygen som ska flytta fram positionerna för kommunikationsjätten. Han är på sitt första besök i Sverige, men han berättar att han sedan länge är Saab-frälst. Inte så konstigt med tanke på att han under flera år ansvarade för den digitala delen av GM-uppdraget på Starcom. Ett uppdrag som länge var ett av världens största, men som för tillfället är lamslaget av finans- och bilindustrins kris.

Inom Vivaki är Curt Hecht ansvarig för det som kallas för “Nerve Center”. Lite enkelt kan man förklara det med att han och hans team ska se till att skapa de verktyg som behövs för att fatta rätt beslut när en annonsör ska kommunicera i digitala medier. Han skapar partnerskap med de stora etablerade medierna och morgondagens nätmedier.

Han har sett till att skapa nära relationer med Google. Bland annat finns det ett talangutbyte mellan Vivaki och sökjätten.
– Google är det första riktigt globala mediet. Det är också ett medium där konsumentbeteendet är liknande över hela världen, säger Kurt Hecht.

Är det ett problem att Google har blivit en så dominant aktör?
– Så länge de är transparanta tycker jag inte det. Och det finns stora aktörer som Microsoft och Yahoo, som alternativ.

Sökmarknadsföring är en av grundpelarna i det digitala erbjudandet. Men det får inte bara stanna vid de traditionella sökmotorerna.
– Det vi jobbar mycket med nu kallar vi för x-engine marketing. Det innebär att vi använder sök i samband med annonsering på sociala medier som Facebook.

Curt Hecht lever är en gammal tävlingscyklist och försöker att komma ut och cykla när han är ute och berättar om Vivaki i världen. I måndags kväll när han anlände till sitt hotellrum stod det en cykel i rummet. Han använder sig också av sina digitala kunskaper för att få ut mer av sin träning.
– Jag använder flera olika nätverk för cyklister. Ibland får man en förfrågan från någon man inte känner, men som känner någon i ens nätverk. Det brukar bli bra träning när man sedan träffas på riktigt.

Han är också en stor anhängare av Facebook. Både som ett intressant reklammedium och på ett personligt plan.
– För mig är Facebook lika viktigt som telefonen eller e-posten.

När jag sitter och skriver ihop intervjun skickar jag en förfrågan till Curt och frågar om han vill bli min vän på Facebook. Inom fem minuter har han svarat ja.

Som ett exempel på Facebooks kraft i marknadsföringssammanhang är hur Cadbury återlanserade chokladkakan Wispa. Efter att den utgått ur sortimentet skapades en rad grupper på Facebook. På Youtube publicerades gamla reklamfilmer.

Cadbury lyssnade på kritiken och lanserade åter Wispa, med de gamla reklamfilmerna och den har blivit en försäljningssuccé.

Curt Hecht är en passionerad cyklist. Här står han lutad mot Ulf Sandbergs cykel. Den har dock inte varit utanför kontoret.

Vad är då det första en annonsör ska göra om de vill börja digitala medier i högre utsträckning?
– Lyssna på konsumenten. Lär dig hur ditt varumärke diskuteras på nätet. Du kommer då också sannolikt att upptäcka att dina kunder inte är exakt de du föreställt dig.

Genom att lyssna på kunderna på vad kunderna säger kan användas både för produktutveckling och krishantering. Det kan löna sig. Ett varnande exempel är Tesco i England som bland annat säljer bensin. De sålde under en tid bensin som var så dålig att den skadade bilarna som använde den. Det här blev självklart förstasidesnyheter i de stora tidningarna. Men redan en månad innan nyheten kom ut i medierna hade problemen börjat diskuterats av bolagets kunder på nätet. Hade Tesco reagerat snabbare hade bolaget sparat både pengar och sluppit dålig publicitet.

Curt Hecht visar upp den traditionella modellen för hur man sprider en kampanj. Budskapet exponeras för en stor publik och förhoppningsvis når man tillräckligt många i målgruppen. Men han ställer den också upp och ner. I sociala medier kan du vända dig till en liten grupp och sedan får de sprida budskapet vidare till fler.
– Det är inte alltid att föredra. Ska du göra en stor produktlansering är snabb räckvidd fortfarande viktig. Men sedan ska man inte slentrianmässigt fortsätta köpa räckvidd. När du ska engagera dina blivande kunder är det dags att tänka om.

Vivakis Nerve Center har inte heller som uppgift att ligga längst fram när det gäller nya annonslösningar och nya medier.
– Det blir säkert provokativa kampanjer, men de skapar inga affärer. Vi ska ta fram verktyg som får våra kunder att ta marknadsandelar.

Ett exempel på det är hur Vivaki jobbat med de största medieföretagen för att ta fram nya annonslösningar för webb-tv. I USA idag är det rådande formatet en reklamfilm som visas innan inslaget. Precis som i traditionell tv.
– Den affärsmodellen fungerar inte för konsumenterna. Det måste vara reklam som man kan interagera med. Vi har tagit fram fem olika lösningar som vi just nu håller på och testar. Vi har bidragit med kunskap och kunder, medan mediebolagen har tagit utvecklingskostnaderna.

Curt Hecht medger också att han själv flitigt lyssnar på vad kunder och bloggar skriver om vad företaget och honom själv. Han sköter omvärldsbevakningen med Google Reader och Google Alerts.
– Det är nödvändigt när man håller många föredrag som jag gör. För två år sedan var det bara pressen som skrev något. Nu räknar jag med att det finns en rad bloggar som kommer att kommentera, referera och kritisera det jag säger.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.