Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Google kör riktade annonser med Gmail

Publicerad: 28 september 2015, 08:39

Google lanserar ny tjänst för annonsörer.

Foto: Wikimedia Commons

Google lanserar snart en tjänst som låter annonsörer bygga kampanjer baserat på matchning mot Googles databas av inloggade användare inom Gmail, Youtube och Sök.


Den nya tjänsten kallas Google’s Customer Match och presenterades under Ad Week i New York idag. Googles plan är att lansera den inom de närmsta veckorna.

Customer Match ska låta annonsörerna ladda upp listor över e-post och matcha dem till de inloggade användarna på Gmail, Sök och Youtube.

Sridhar Ramaswamy, chef för annonsering hos Google, gav exempel på hur detta kan gå till, skriver Techcrunch.

”Ett resebolag kan ladda upp namnen på människor i deras reward-program, som sedan kan få motta annonser från det resebolaget nästa gång de söker en relevant term. Dessa annonser, eller andra likadana, kan sedan följa användarna när han eller hon besöker Youtube eller kollar sin mail på Gmail”, sade Ramaswamy på Ad Week.

Google kommer även att låta annonsörerna få möjlighet att hitta en liknande publik – inloggade användare – som inte är på listorna, men som matchar profiler som är det och då är mer sannolikt intresserade av dina produkter.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.