Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 2 september 2010, 06:45
Google Maps har hittat ny intäkt: företag som är positionerade på kartbilden får betala för att ha med sina logga på kartan.
Ämnen i artikeln:
GoogleGoogles kartfunktion.
Google har provkört i Australien och Nya Zeeland under ett halvår. Nu testas sponsrade loggor i Google Maps i USA i ett betatest med start i går.
Till en början är det bara Bank of America, Target, Public Storage och HSBC som deltar. Med tiden ska det expandera vilket inte ska betyda att kartorna blir nedlusade med loggor. Google lovar att man har en logaritm som känner av vad användaren söker efter och visar bara relevanta loggor.
– Annonsörer kan inte betala för att få en bättre plats än andra på kartan, säger Googles produktchef i Australien Matt Leske till Advertising Age.
Det är inte klart hur prissättningen av kartloggorna blir men annonsören behöver bara betala när de visas.
Matt Leske är noga med att påpeka för Advertising Age att fler än annonsörerna och shoppare kan få användning av loggorna.
– Till exempel kan du stämma träff med en vän andra sidan gatan rätt emot banken eftersom du kan se bankloggan på kartan.
Ämnen i artikeln:
Google