Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Great Works leder törstiga män till rätt bar

Publicerad: 4 juni 2009, 06:52

Partysugen men inte full koll på var polarna släcker törsten? Ta en snabbkoll mobilen. Great Works GPS-styrda partysökare Where's the party blir stommen i Carlsbergs sommarkampanj.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergGreat Works

Ted Persson, partyman och sökare.

Vi ser just nu allt fler exempel på hur tidigare renodlade digitala byråer jobbar allt bredare med integrerade kampanjer.
Trenden förstärks av konjunkturläget. Kunderna vill få ut mer av pressade marknadsbudgetar och fördelar investeringarna på flera plattformar än tidigare.  
I Sverige leds trenden av byråer som Farfar och Great Works.
I vintras vann Great Works pitchen för bryggerijätten Carlsbergs integrerade sommarkampanj, i konkurrens med flera traditionella byråer.
– Sommaren är den viktigaste försäljningsperioden för Carlsberg, säger Ted Persson, cd på Great Works.

Briefen bestod i att skapa en kanal till Carlsbergs viktigaste målgrupp: unga män med ett frekvent partybehov.  
– De använder digitala medier i stor utsträckning och sommaren är en period som de spenderar mycket utomhus.De  planerar inte så mycket, utan tar dagen som den kommer.

Och Great Works lösning – Where's the party – är inte bara en mobil GPS-tjänst som leder den törstige till brunnen. Den håller samtidigt geografisk koll på partykompisarna.
– Om du till exempel är på väg ut en kväll kan du kolla upp på var dina polare redan sitter ett par kvarter bort. Omvänt kan du visa dem var du befinner dig. Den har också koll på olika event och andra festligheter, förklarar Ted Persson.

Tjänsten, som är gratis, har även en demografisk dimension.  
– Olika färgmarkeringar, baserat på kön, ålder, relationsstatus, partypersonlighet och musiksmak, visar på kartan alla andra håller hus
Where's the party sammanfattar med andra ord både senaste teknikutvecklingen med GPS-positionering kopplat till Google Maps i mobilen och trender inom sociala medier som Twitter och Facebook.

Ted Persson tvekar inte att kalla tjänsten unik.
– Sociala medier blir ett allt vanligare sätt att hålla koll på vänner och vad
som händer, men ingen tidigare lösning har kunnat kombinera det med svaret på frågan: Var - just nu?
Just nu finns tjänsten endast i betaversion. I mitten av juni ska den lanseras fullt ut.
Rent konkret får användaren tillgång till tjänsten via carlsberg.se eller sajten wherestheparty.se.

Tjänsten går att använda på både webben, i mobilen och i iPhone.
– Man anger mobilnummer och anger lite info om sig själv; kön, ålder, stad,
relationsstatus, partypersonlighet och musiksmak. Användaren kan också stänga av sin synlighet närhelst han eller hon vill, säger Ted Persson.

Kampanjupplägg och arbetsgrupper

Traditionella mediekanaler:
Kampanjen kommer att marknadsföras i butik, på restauranger/
nattklubbar, via stora "Where's the party?"- events under sommaren
samt reklamfilm i bland annat MTV.

Icke-traditionella kanaler:

Kampanjen kommer att aktiveras genom olika mediesamarbeten med
tjänster som finest.se och aveny.se, genom aktivt PR-arbete, genom
sociala medier såsom bloggar, Facebook och Twitter och med hjälp av
kända profiler som alla användare kan följa på wherestheparty.se.


Arbetsgrupp:

Carlsberg:
Jacob Anderson, Viktor Bolin, Jenny Sandström, Elisabeth Bernstein,
Kalle Norberg

Greatworks:

CD: Ted Persson, David Sundin
Planner: Mikael Zetterberg, Mattias Nyström och Mårten Ekenberg
AD: Jens Eriksson
Design: Jens Eriksson, Björn Wissing
Flash: Fredrik Karlsson
Kundansvarig: Stefan Persson
Projektledning: Anders Larsson
Produktionsledning: Jocke Wissing

Animering: Ola Persson, Kongotec

Produktionsbolag och plattformslevarantör
: Fredric Gunnarson, Martin
Svärd, LociLoci
PR: Anders Bergmark (Projektledare), Rebecca Crusoe (kundansvarig),
Niklas Berg (strateg), Domingo
Event: Rickard Andersson, BSP Marketing

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

CarlsbergGreat Works

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.