Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Han ska göra affärer av Schulmans busmejl

Publicerad: 6 mars 2008, 10:11

Mediebyrån Outriders chef Mats Dicklén byter jobb. Han blir chef för Metronomes nya affärsområde, digitala medier med ansvar för bland annat bröderna Schulmans humorsajt 1000 apor.


Mats Dicklén blir ansvarig för digitala medier på Metronome.

– Det känns jävligt roligt. Men jag blir inte chef för det redaktionella så det blir inga kvartsamtal med Alex. Jag ska jobba med de kommersiella delarna.

Kommer ni att tjäna pengar på 1000 Apor?
– Ja det tror jag absolut, annars skulle jag inte ha gett mig in i det här. Det kommer främst att handla om partnerskap och sponsorer.

Inom affärsområdet ligger också Lyxfallan.se – som hör ihop med det populära tv-programmet i TV3.
– Det är ett bra exempel på hur webben förlänger programmet. Att bara kopiera tv-programmet fungerar inte.

Mats Dicklén kommer både att jobba med att ta fram helt egna produktioner och att stödja Metronomes tv-program med digitalt innehåll. Men han ska inte starta en webbyrå.
– Nej, vi är ett produktionsbolag.

Mats Dicklén kommer närmast från en post som vd för Outrider inom GroupM & WPP. Dessförinnan har han varit mediechef och internetchef för Mediaedge:cia. Han har också jobbat med försäljning på IDG och MTG.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.