Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Han skapade Östhammars Twitter-explosion

Publicerad: 12 november 2012, 06:39

Kjell Eriksson.

Foto: Carina Jäderström.

Östhammars kommun, som har 24 000 invånare, fick plötsligt 35 000 följare på Twitter. Det visade sig att radiomannen Kjell Eriksson hade köpt följarna för att peka på det växande fenomenet med fuskföljare på nätet.


Förra veckan kom det fram att Östhammars kommun på ett mystiskt sätt  fått 35 000 följare på Twitter efter att länge ha haft runt 250. Det var  särskilt märkligt eftersom kommunen bara har 24 000 invånare.

På lördagen avslöjade radioprofilen Kjell Eriksson i Östhammars tidning  att det var han och Jacob Franzén som orsakat det hela. De hade helt  enkelt köpt 35 000 följare åt kommunen för runt 140 kronor på en av de  sajter som finns för att köpa fejkad nätpopularitet, skriver DN.

– Vår avsikt har inte varit att smutsa ner, vi vill bara väcka frågan  och uppmärksamma folk på hur internet fungerar, säger Kjell Eriksson  till Östhammars tidning.

Att på konstgjord väg öka sin popularitet är en växande marknad då allt  fler personer, myndigheter, organisationer och företag köper "likes" på  Facebook, "views" på YouTube eller följare på Twitter.

Men om det är lätt att åstadkomma fusk är det även lätt att avslöja det.  Enligt brittiska företaget StatusPeoples program för att identifiera  fejkade Twitter-följare är 70 procent av Barack Obamas 19 miljoner  följare och 71 procent av Lady Gagas 29 miljoner antingen fejk eller  inaktiva konton.

Carl Bildt har med samma mätmetod 72 procent fuskföljare/inaktiva och Jonas Gardell 69 procent sådana.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.