Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Webb

Han slåss på tre fronter

Publicerad: 16 Oktober 2009, 08:04

I februari klev Andreas Löwgren in på Hemnet. Nu har expanderar han säljorganisationen och siktar in sig på landsortspressens kunder.


Ämnen i artikeln:

Andreas LöwgrenBjörn Rietz

Andreas Löwgren.

Andreas Löwgren kom närmast från Mälardalspaketet, där han var försäljningschef.
– Det var en större omställning än vad jag trodde att gå från trycksvärta till digitalt. Jag har lärt mig en hel del de senaste månaderna men har mycket kvar att lära.

Den största förändringen var att avtalet med ett externt säljbolag avslutades. Två storkundssäljare (KAM) har anställts och nu söker Hemnet efter fler.
– Vi har tagit hjälp av ett rekryteringsföretag för att hitta ytterligare en KAM och en junior säljare.

Andreas Löwgren vill inte avslöja några försäljningssiffror.
– Nej. Jag är lite tråkig där. Ambitionen är att växa om allt går enligt plan är vi 6-7 personer under 2010.

Hemnets sajt fick en uppfräschning i juni. Då standardiserades annonsformaten och dessutom blev en annonsplats anpassad efter vad besökaren söker på.
– Det gör att vi blir attraktiva även för lokala annonsörer. Så nu ska vi ut i landet och konkurrera med de lokala morgontidningarnas sajter.

Förutom de lokala morgontidningarna fajtas Andreas Löwgren med ytterligare två typer av konkurrenter.
– Först är det de andra bostadssajterna. Men med 1,1 miljoner unika besökare är vi också ett räckviddsmedia, som ska konkurrera med Aftonbladet och MSN.

Hur märker ni av lågkonjunkturen?
– Det syns ganska tydligt att det är en nedgång. Det viktiga för oss är att ta marknadsandelar.

Tobias Rydergren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.