Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Här är Twitters första tv-kampanj

Publicerad: 28 oktober 2015, 11:14

Ur Twitters nya reklamfilm.

Foto: The Verge

Twitter gör sin första tv-reklam i samband med World Series i USA. Med hjälp av TBWA\CHIAT\DAY marknadsför de Moments.


Den nya produkten Moments ska bland annat innehålla uppdateringar från sportevenemang såsom World Series, den årliga finalturneringen i USA:s baseballiga. World Series inleddes igår och håller på fram till 4 november. I samband med starten kör Twitter igång tv-reklam för att promota Moments. Enligt Twitter har de endast kört en engångsreklam tidigare för ett Nascar event under 2012.

Kathryn Apte, chef för produktmarknadsföring på Twitter, säger till The Verge att Moments har byggts med marknadsföring i åtanke. Företaget har identifierat fem huvudgrupper som inte använder Twitter – däribland sportentusiaster och 18-24-åriga kvinnor som de kallar ”social connectors”. Moments och tv-reklamen är designad för dem.

The Verge skriver att Twitter nu ändrat bana, från att tidigare jaga folk genom att berätta att allt som de behöver finns på plattformen, till att gå efter enskilda delar av publiken med mål att hitta de som blir frälsta på egna villkor.

Byrån bakom tv-reklamen är TBWA\Chiat\Day. Byrån är kända för att ha utformat reklamen "1984" för Apples Macintosh. Den regisserades av Ridley Scott.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.