Webb
Hemlösas tidning öppnar Faktum Hotels
Publicerad: 23 november 2012, 09:00
Foto: Håkan Ludwigson.
Tidningen Faktum går ut i en kampanj där man kan boka ett virtuellt hotellrum i syfte att uppmärksamma hemlöshetsfrågan. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.
LF
Linus Fremin
För att påminna om att hemlösheten finns kvar, även om den om nätterna delvis flyttat inomhus, slås nu portarna upp för det virtuella Faktum Hotels.
Här kan den som vill hjälpa till att uppmärksamma hemlöshetsfrågan genom att gå in och boka ett rum för en hundring natten och därmed sprida budskapet i sociala medier.
Bakom kampanjen står tidningen Faktum, Göteborgs och Skånes månatliga gatutidning, och deras reklambyrå Forsman & Bodenfors.
– Syftet med kampanjen är dels att uppmärksamma hemlösheten och kanalisera folks engagemang, men varje övernattning ger oss dessutom möjligheten att ge ännu fler individer i socialt utanförskap jobb, säger Åse Henell, marknads- och försäljningschef på Faktum.
Hur kom ni fram till den här idén?
– Ett frö såddes hos oss på Faktum, sedan tog Forman& Bodenfors idén vidare.
Vad hoppas ni få för genomslag?
– Vi siktar på att nå alla som är uppkopplade och brinner för att bekämpa utanförskap.
Jag har sett många i sociala medier redan lovorda kampanjen, är det en kanal ni använder för att få spridning på kampanjen?
– Ja, sociala medier är vårt huvudmedia tillsammans med pr.
Peter Apelgren, konstnär och komiker från Göteborg, är en av de som redan har köpt en natts boende i Mölndals bruk och en under bron på Drottningtorget. Men bo där tänker han inte och helst skulle han se att alla slapp göra det.
– Det är så klart skönt att höra att få hemlösa bor ute, men samtidigt blir de ju allt fler. Hur många är det i Göteborg nu? Över 3000? Om jag kan hjälpa dem till ett värdigare liv så gör jag det, säger han i en kommentar.
Thomson Interactive Media har producerat sajten och fotograf är Håkan Ludwigson.