Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Hemlösas tidning öppnar Faktum Hotels

Publicerad: 23 november 2012, 09:00

Foto: Håkan Ludwigson.

Tidningen Faktum går ut i en kampanj där man kan boka ett virtuellt hotellrum i syfte att uppmärksamma hemlöshetsfrågan. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

FaktumForsman & Bodenfors

För att påminna om att hemlösheten finns kvar, även om den om nätterna  delvis flyttat inomhus, slås nu portarna upp för det virtuella Faktum  Hotels.

Här kan den som vill hjälpa till att uppmärksamma  hemlöshetsfrågan genom att gå in och boka ett rum för en hundring natten  och därmed sprida budskapet i sociala medier.

Bakom kampanjen står tidningen Faktum, Göteborgs och Skånes månatliga gatutidning, och deras reklambyrå Forsman & Bodenfors.

– Syftet med kampanjen är dels att uppmärksamma hemlösheten och  kanalisera folks engagemang, men varje övernattning ger oss dessutom  möjligheten att ge ännu fler individer i socialt utanförskap jobb, säger  Åse Henell, marknads- och försäljningschef på Faktum.

Hur kom ni fram till den här idén?
– Ett frö såddes hos oss på Faktum, sedan tog Forman& Bodenfors idén vidare.

Vad hoppas ni få för genomslag?
– Vi siktar på att nå alla som är uppkopplade och brinner för att bekämpa utanförskap.

Jag har sett många i sociala medier redan lovorda kampanjen, är det en kanal ni använder för att få spridning på kampanjen?
– Ja, sociala medier är vårt huvudmedia tillsammans med pr.

Peter Apelgren, konstnär och komiker från Göteborg, är en av de som  redan har köpt en natts boende i Mölndals bruk och en under bron på  Drottningtorget. Men bo där tänker han inte och helst skulle han se att  alla slapp göra det.

– Det är så klart skönt att höra att få hemlösa bor ute, men samtidigt  blir de ju allt fler. Hur många är det i Göteborg nu? Över 3000? Om jag  kan hjälpa dem till ett värdigare liv så gör jag det, säger han i en kommentar.

Thomson Interactive Media har producerat sajten och fotograf är Håkan Ludwigson.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

FaktumForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.