Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Webb

Hemnet slår all time high

Publicerad: 30 Januari 2013, 10:37

Andreas Löwgren

Foto: Petter Magnusson

Hemnet gjorde ett rekordstarkt 2012. Bostadssajten ökade sin annonsförsäljning med 26 procent och omsättningen steg från 56 till 70 miljoner kronor. – Vi har varit otroligt systematiska i vårt försäljningsarbete, säger försäljningsdirektören Andreas Löwgren till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Hemnet bildades 1998 när de svenska mäklarna Fastighetsmäklarförbundet, Mäklarsamfundet, Fastighetsbyrån och Svensk fastighetsförmedling enades kring en gemensam sajt för bostadsannonsering.

Tio år senare fattade styrelsen beslut om en nysatsning för att få Hemnet att växa kommersiellt. Efter att den nya ledningen tillsattes 2009 har strategin gett resultat.

Lågkonjunkturens 2012 blev ett urstarkt år för Hemnet. Bostadssajtens försäljningen ökade med 26 procent och omsättningen landar på 70 miljoner kronor för 2012, en ökning med 14 miljoner jämfört med föregående år.

– När vi satt med budgeten inför 2012 hade jag aldrig trott att vi skulle nå över 70 miljoner i omsättning. Det känns fantastiskt, säger Hemnets försäljningsdirektör Andreas Löwgren till Resumé.

2009 tog Carl-Henrik Borg över som vd för Hemnet samtidigt som Andreas Löwgren tillsattes för att styra över försäljningsorganisationen. På fyra år har saften ökat sin försäljning med 200 procent och växt från 2 till 40 medarbetare.

– De första åren jobbade vi mycket med att öka kännedomen för Hemnet. Nästa steg blev att kommunicera kunskap, säger Andreas Löwgren.

Under 2012 fokuserade Hemnet på att lyfta fram kunderna som upplevt framgångar med bostadssajten och bearbeta mogna branscher som passar för Hemnets innehåll. Bilbranschen är ett exempel med kunder som Volvo, Ford och Mazda. Ett samarbete som fortsätter under 2013.

Vad är målsättningen för 2013?
– Att fortsätta växa mer än marknaden. Vi kommer inte kunna växa med 30-40 procent varje år, utvecklingen kommer att plana ut. Men vi kommer att jobba med att försvara de starka siffrorna.

Varför upplever en sajt som Hemnet ett framgångsår när marknaden i övrigt har det tufft?
– I första hand kommer vi från låga nivåer jämfört med sajter som har stabiliserat sig. I andra hand har vi varit otroligt systematiska i vårt säljarbete. Nu ser vi att det lönar sig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.