Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Instagram flyttar in på webben - kan ge annonsboom

Publicerad: 6 november 2012, 12:28

Exempel på hur det kommer att se ut när Instagram lanserar webbprofiler

Det sociala nätverket Instagram gör intåg på webben och lanserar profilfunktion. Lanseringen öppnar upp för bättre annonseringsmöjligheter enligt MSL:s nordiska digitalchef Christian Åkerhielm. – Som plattform blir Instagram användbart för företaget på ett helt annat sätt, säger Christian Åkerhielm.


Ämnen i artikeln:

MSL

Från att ha begränsat sig till ett flöde av delade bilder från användarna lanserar nu Instagram en profilfunktion och blir därmed tillgänglig för webben. Bakom lanseringen ligger en stor eferfrågan hos användarna.

Precis som för Facebook skapar användarna en egen profilsida med personlig information, profilbild som kantas av ett urval av de bilder som användaren har delat. Under den närmaste veckan kommer Instagram att släppa profilsidorna till sina användare.

Dock kommer inte användarna att kunna ladda upp bilder från profilsidan på internet. Detta kommer även i fortsättningen bara att kunna göras via en smartphone.

Pr-byrån MSL:s Christian Åkerhielm ser Instagrams uppdatering och intåg på webben som ett naturligt steg.

– Ett webbgränssnitt är något som många har efterfrågat och undrat över i takt med att tredjepartstjänsterna som erbjudit sätt att söka och organisera Instagrambilder och Flickr har tynat bort. Efter Facebooks uppköp i våras var detta ett väntat drag från fotojätten och första steget mot en tydligare integration tjänsterna emellan. Placeringen av profilbilden kan man ta som ett ett bevis för detta, säger Christian Åkerhielm till Resumé.

Christian Åkerhielm, MSL:s Nordenchef

Christian Åkerhielm, Digital Nordenchef på MSL

Instagram började som en mobilapplikation och har på kort tid växt till ett av de större sociala nätverken. Det sociala nätverket har slagit igenom stort i Sverige under det senaste året.

I somras klättrade plattformen över 80 miljoner användare världen över. Instagram växer också snabbare än Facebook och Twitter. I april köpte Facebook Instagram för en miljard dollar.

– Instagram har blivit så mycket mer än bara en mobilfotoapp. Det har nästan fostrat en ny generation av vardagsfotografer och ett sätt att umgås baserat på vardagens bilder. De har användarna, det dagliga intresset, beteendet och filtren, säger Christian Åkerhielm.

I IRM:s och Mediebyråbarometerns mätningar är de mobila kanalerna det medieslag som ökar mest. Samtidigt utgör reklam i mobilen bara en bråkdel av den totala reklammarknaden.

På sikt kan webblanseringen bli en lönsam affär för Instagram tror Christian Åkerhielm.
– På en mobil skärm är annonseringsmöjligheterna ofta starkt begränsade. Där ger webben  andra möjligheter. Instagram verkar inte erbjuda någon köpt reklamplats åt företag från start, men möjligheterna är många att annonsera eller visa profiler eller budskap t.ex. vid vissa taggar, filter, ord på webben är lovande säger Christian Åkerhielm och fortsätter:

– Detta kommer säkert att komma i takt med att mobilanvändarna börjar vänja sig vid Instagram som webbtjänst. Som plattform blir Instagram användbart för företaget på ett helt annat sätt med överblick, djuplänkar och sökbarhet. I dag är Instagram mest varumärkesbyggande för företag, men jag tror att vi kommer se att Instagram anammar några av Pinterests funktioner för att tydligare organisera flöde och bilder i album och teman etc. De sociala funktionerna ska heller inte underskattas.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MSL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.